Wat wilden we bereiken?
Speerpunt | Toelichting |
---|---|
1 – Noordoostpolder beter bereikbaar | ‘Een goede bereikbaarheid voor nu en in de toekomst’, dat willen wij graag. Het is onze ambitie die wij in de Mobiliteitsvisie en het Mobiliteitsplan (voorheen het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) kozen. Want een goede bereikbaarheid helpt om (economische) kansen te benutten. Wij willen dat onze dorpen én ons gebied als geheel beter bereikbaar is. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | |
---|---|---|
Speerpunt | 1 – Noordoostpolder beter bereikbaar | |
1.1 In 2022 leggen wij de Gemeenteraad een aantal scenario’s voor hoe we deze vervangingsopgave voor wegen en bruggen kunnen oppakken | Er is een voorziening voor het groot onderhoud van wegen. Daarin worden middelen gereserveerd voor onderhoud. Voor vervangingen en rehabilitatie van wegen zijn geen middelen in de programmabegroting opgenomen. De jaarlijkse storting in de voorziening is ongeveer gelijk aan de jaarlijkse uitgave voor onderhoud. Voor vervangingen zal apart geld aangevraagd moeten worden. | |
Toelichting status activiteit | ||
De oorspronkelijke planning is niet gehaald. De vervangingsscenario's voor wegen en bruggen volgen op de keuzes die gemaakt worden in het Mobiliteitsplan. Dat plan wordt begin 2023 behandeld in de gemeenteraad. Daarin komen keuzes over wegcategorisering, verlagen van de maximumsnelheid, toepasbaarheid van de superblocks en dergelijke. En dat zijn punten die kaderstellend zijn voor de vervangingsscenario's. In 2023 leggen wij de scenario's aan de gemeenteraad voor ter beeld- en besluitvorming. | ||
1.2 Wij maken een uitvoeringsprogramma mobiliteit | Op basis van het mobiliteitsplan wat begin 2022 vastgesteld wordt, maken wij een uitvoeringsprogramma. | |
Toelichting status activiteit | ||
In het Mobiliteitsplan 2030 komt ook een uitvoeringsprogramma tot 2030. Hierin worden de projecten en het daarbij benodigde budget weggezet in de tijd. Het Mobiliteitsplan wordt begin 2023 behandeld in de gemeenteraad. | ||
1.3 Wij stimuleren andere overheden tot nieuwe initiatieven voor weg- en spoorverbindingen. | We gaan verder met de lobby voor de Lelylijn en de lobby voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van de N50 in Overijssel. | |
Toelichting status activiteit | ||
Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek naar de haalbaarheid van de Lelylijn is gestart. En in december 2022 is besloten dat de Lelylijn zal worden opgenomen in het Trans-Europese Netwerk Transport (TEN-T netwerk). Dit was een unaniem besluit van de Europese ministers van Transport van de 27 lidstaten van de EU. Hierdoor komt de Lelylijn in aanmerking voor Europese subsidies. |