Fysieke Leefomgeving

Ambitie 4 - Een aantrekkelijk woon- en leefomgeving

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

1 - Noordoostpolder klaar voor de invoering van de Omgevingswet

We willen op 1 juli 2023 conform de Omgevingswet werken. Het programma richt zich op een tijdige en soepele implementatie van de Omgevingswet en op het bevorderen van de benodigde (gedrags)veranderingen. We sluiten aan op de door de VNG aangereikte methoden en maken deze specifiek voor onze gemeente. Dit in lijn met de bedoeling van de Omgevingswet en de leidende principes van Noordoostpolder.

2 - Een woonomgeving die past bij de veranderende woonwensen

De woningmarkt is constant in beweging en de woonwensen van mensen veranderen. In de Woonvisie Noordoostpolder 2020 (Kansen grijpen) bieden wij meer ruimte voor zelfstandig wonen, beschermd wonen en nieuwe woonvormen.

3 - Een schone, nette en veilige openbare ruimte

In Noordoostpolder hebben wij veel groen, goede infrastructuur en een veilige speel- en leefomgeving. Dat willen wij zo houden en het liefst verbeteren. Dit spraken wij met elkaar af in ons ‘Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024’.

4 - Stadshart Emmeloord is aantrekkelijk voor bewoners en ondernemers

Wij gaan de komende jaren van Stadshart Emmeloord een compact, gezellig, levendig en ‘eigen’ centrum maken. Onze bewoners kozen dit in het Open Planproces en wij zetten nu onze schouders eronder om dat te realiseren.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

1 - Noordoostpolder klaar voor de invoering van de Omgevingswet

1.1 We zijn aan de slag met de juridisch instrumenten voor de Omgevingswet

In 2022 ronden wij de Omgevingsvisie af. De besluitvorming door de raad ligt naar verwachting medio 2022. Dit is ruim voor de verplichte datum. Elke gemeente moet namelijk uiterlijk in 2024 haar omgevingsvisie hebben vastgesteld. Bij de totstandkoming van de visie wordt de samenleving betrokken.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet beschikt iedere gemeente op 1 juli 2022 automatisch over een (tijdelijk) omgevingsplan. Alle bestaande bestemmingsplannen en beheersverordeningen worden op dat moment het tijdelijke omgevingsplan. Vanaf dat moment moet er dus ook met dat omgevingsplan en in overeenstemming met de Omgevingswet gewerkt worden. We treffen tijdig de juiste voorbereidingen voor deze overgang. Dat wil zeggen dat onze werkafspraken (zie ook 1.3), systemen (zie ook 1.4), beleid, en regelgeving afgestemd worden op de nieuwe werkwijze en de Omgevingswet.
In 2022 wordt een start gemaakt met de omzetting van het tijdelijke omgevingsplan naar het definitieve plan. Het plan van aanpak om te komen tot het definitieve omgevingsplan wordt medio 2022 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Gemeenten krijgen tot 31 december 2029 de tijd om het definitieve Omgevingsplan op te stellen.

Toelichting status activiteit

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld. De inwerkingtreding is nu gepland op 1 januari 2024. Hierdoor kunnen we meer tijd voor de Omgevingsvisie nemen. En omdat kwaliteit boven snelheid gaat, doen we dat ook. De Omgevingsvisie is dan waarschijnlijk eind 2023, begin 2024 klaar. Dit is nog ruim voor de verplichte datum. Met de werkafspraken, systemen, beleid en regelgeving liggen we op schema.
Eind 2022 stelde het college een plan van aanpak vast voor het definitieve omgevingsplan. Begin 2023 gaat dat plan van aanpak naar de gemeenteraad.

1.2 We bieden opleidingen en trainingen aan

De Omgevingswet heeft gevolgen voor de manier van werken voor de raad, bestuur, management en medewerkers. In 2020 en 2021 zijn er opleidingen en trainingen aangeboden. Deze trainingen zijn niet alleen gericht op de kennis van de Omgevingswet, maar ook op de veranderende manier van denken. Waar nodig bieden wij in de komende jaren aanvullend hierop verdiepende opleidingen en trainingen aan.

Toelichting status activiteit

In 2022 hebben de volgende opleidingen en trainingen plaatsgevonden:
- Relevant Gesprek (training over participatie)
- GemeenteDSO (training voor het maken van het (digitale) omgevingsplan)
- RxMission (softwaretraining voor vergunningverlening en handhaving)
- Maand van de Omgevingswet (campagne over inhoud en cultuur van de Omgevingswet)

1.3 We verbeteren onze dienstverlening en geven invulling aan onze Visie op Samenspel

In de nieuwe Omgevingswet staat de initiatiefnemer centraal. Dat vraagt om andere manieren van werken. Onze dienstverlening wordt nog belangrijker, waarbij we bij afwijkende en complexe initiatieven werken met een intake- en omgevingstafel. Onze leidende principes, visie op Samenspel (participatie) en herijkte samenwerkingsafspraken met onze ketenpartners krijgen hierbij uitvoering in de praktijk. We optimaliseren waar nodig.

Toelichting status activiteit

Alle benodigde producten zijn opgeleverd (een participatieverordening en de handboeken voor participatie en het integraal werkproces). We werken volgens ‘het integraal werkproces’ en met de intaketafel.

1.4 We oefenen met het digitaal stelsel Omgevingswet

Eind 2021 zijn we aangesloten op de landelijke voorziening van het digitaal stelsel (DSO). Het eerste half jaar van 2022 oefenen we met het digitaal stelsel zodat we op tijd klaar zijn voor de inwerkingtreding van de wet.

Toelichting status activiteit

Sinds eind 2022 werken we met de software voor vergunningverlening & handhaving. Door het uitstel van de wet hebben we extra tijd om ervaring op te doen met die nieuwe software.
Ook met het programma voor het maken van het Omgevingsplan hebben we ervaring opgedaan. Dat was door de training ‘GemeenteDSO’ (zie 4.3). Die ervaring gebruiken we voor het maken van het ‘tijdelijk Omgevingsplan’ en voor het ‘handboek Omgevingsplan’.

Speerpunt

2 - Een woonomgeving die past bij de veranderende woonwensen

2.1 We voeren de Woonvisie 2020 (Kansen grijpen) uit

De woonvisie is bewust niet in beton gegoten. We houden vanuit de grondgedachte “kansen grijpen” een vinger aan de pols bij de ontwikkeling van nieuwe woonprojecten in Emmeloord en de dorpen. In 2022 pakken wij ook de motie erfpacht op.

Toelichting status activiteit

Nieuwe woonprojecten toetsen we aan de uitgangspunten van de woonvisie. Ook hebben we in 2022 beleid gemaakt voor ‘Collectief Particulier Opdrachtgeverschap’ (CPO). Hierdoor ontstaat ruimte voor particulieren om hun eigen woonwensen te verwezenlijken. Verder hebben we uitzoekwerk gedaan voor de uitvoering van de motie erfpacht. De uitkomsten hiervan delen we met de raadscommissie Woonomgeving tijdens een beeldvormende sessie over woningmarktinstrumenten.

2.2 We monitoren de ontwikkelingen op de woningmarkt

Juist om de woonvisie flexibel om te kunnen voeren is het jaarlijks monitoren van de woningmarktontwikkeling noodzakelijk.

Toelichting status activiteit

In oktober 2022 stelde de raad de ‘Verkenning Groeiambitie’ vast. Dit is een update van de verwachte autonome groei van de woningmarkt tot 2050. De verkenning geeft ook aan welke groeiambitie voor Noordoostpolder realistisch is (onder een aantal randvoorwaarden, waaronder de realisatie van de Lelylijn). Tot slot is er een kernvoorraadonderzoek gestart.

2.3 We leveren actieve bijdragen aan regionale ontwikkelingen op het gebied van wonen

In 2022 leveren wij onze bijdrage aan provinciale en regionale woningbouwtrajecten (Flevoland bouwt voor Nederland, Regio Zwolle en Flevolandse Woonagenda). Dronten is namens Flevoland afgevaardigd voor de gemeenten Dronten, Urk en Noordoostpolder bij de tafel leefomgeving van de Regio Zwolle. Verder zijn wij vertegenwoordigd in het bestuurlijk overleg MIRT.

Toelichting status activiteit

In 2022 gaven we bij de Provincie Flevoland aan wat Noordoostpolder redelijkerwijs kan bijdragen aan de landelijke bouwopgave. Dit bod was gebaseerd op de ‘Verkenning Groeiambitie’ die de raad vaststelde (zie 4.6). Ook richting Regio Zwolle hebben we onze groeiambitie kenbaar gemaakt. Daarnaast hebben we gereageerd op de ‘Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle’. Hierin hebben we aandacht gevraagd voor de Lelylijn en voor de bijzondere positie van Flevoland.

Speerpunt

3 - Een schone, nette en veilige openbare ruimte

3.1 Wij zorgen voor een nette en groene openbare ruimte

Beheer, onderhoud en inrichting van de openbare ruimte blijven wij zo goed mogelijk uitvoeren. Uitdaging voor 2022 en de komende jaren is daarbij om de besluiten over de onderhoudsniveaus en de budgetten uit te voeren. De onderhoudsniveaus zijn in 2021 opnieuw vastgesteld (bij de actualisatie van het Beleidsplan Openbare Ruimte). Ook over de budgetten werden besluiten genomen (o.a. in de Perspectiefnota 2021-2024). Daarnaast geven we uitvoering aan de nieuwe ambities voor de openbare ruimte, zoals biodiversiteit en klimaatadaptatie (zie speerpunt 2 van ambitie 1).

Toelichting status activiteit

Beheer, onderhoud en inrichting van de openbare ruimte is in 2022 uitgevoerd volgens de afspraken, het beleid en het onderhoudsprogramma.

Speerpunt

4 - Stadshart Emmeloord is aantrekkelijk voor bewoners en ondernemers

4.1 Wij voeren het centrumplan Emmeloord uit

De (her)inrichting van de Deel is afgerond. Na de bouw van de gebouwen aan De Deel (Rondeel, de Kroon) kan het groen bij de Koningin Julianastraat als park ingericht worden.

We ontwikkelen en realiseren met marktpartijen en Mercatus plannen voor de oostkant van het centrum. Er worden gebouwen als de Schout, het Stadsbaken en Smedingplein gerealiseerd. Op de Paardenmarkt komen 3 gebouwen. In 2022 wordt de openbare ruimte tussen deze gebouwen aangelegd (inclusief solitaire toiletvoorziening).

We proberen de openbare ruimte van de Korte Achterzijde functioneel aan te passen in overleg met de eigenaren/winkeliers. Hiervoor is een plan gemaakt. Dit wordt uitgevoerd mits zij ook investeren in hun panden.

De samenwerking tussen de gemeente, winkeliers en vastgoedeigenaren vertegenwoordigd in de organisatie centrummanagement Emmeloord (CME) verloopt goed. De BIZ wordt in 2022 opnieuw bekrachtigd. De activiteiten in het centrum worden op de website gastvrijemmeloord.nl gepubliceerd.

Toelichting status activiteit

  • De bouw van de gebouwen ‘Rondeel’ en ‘de Kroon’ heeft vertraging opgelopen wegens juridische procedures. Na de bouw van beide gebouwen kan het park bij de Koningin Julianastraat ingericht worden.
  • De ontwikkeling van de oostkant ligt op schema. In 2023 worden alle gebouwen opgeleverd, inclusief de openbare ruimte.
  • Met de eigenaren en huurders van de winkels van de Korte Achterzijde hebben we een actieplan besproken. Dit actieplan gaat over het aanpassen van (delen van) de openbare ruimte en de winkelpanden.
  • Het besluit is in 2022 genomen om de BIZ te vervangen door een reclamebelasting. Dit deden we in overleg met CME (Centrum Management Emmeloord).
Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03