Wat wilden we bereiken?
Speerpunt | Toelichting |
---|---|
1 - Een leven lang leren | Een doorgaande lijn van onderwijs naar werk helpt om achterstanden of uitval te voorkomen. (Taal)onderwijs is belangrijk voor onze maatschappij. Dat begint al op jonge leeftijd in de peuteropvang en op voorschoolse voorzieningen. De school is daarna een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar geleerd en geoefend wordt en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen er hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen en uiteindelijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | |
---|---|---|
Speerpunt | 1 - Een leven lang leren | |
1.1 - Wij stimuleren de doorgaande (zorg)leerlijn van kinderopvang, basisonderwijs en voortgezet onderwijs | Wij streven er naar kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt. Wij stimuleren een afgestemd onderwijs- en zorgaanbod. Hierover maken wij afspraken met de kinderopvangorganisaties, onderwijs- en zorgpartijen. | |
Toelichting status activiteit | ||
Het stimuleren van de doorgaande (zorg)leerlijn is een continu proces. Afgelopen jaar voerden we onder andere gesprekken met de kinderopvang en het onderwijs over resultaten en aanvullende behoeften. Voor het voorschoolse aanbod zijn we bezig met een evaluatie van het Onderwijsachterstandenbeleid. Deze evaluatie zal in 2023 ook ter info met de raad gedeeld worden. Deze evaluatie is de basis voor de afspraken die we de komende jaren met de partners gaan maken. Ook ontwikkelden we een VVE+ en BSO+ voorziening (algemene voorziening voor kinderen waarbij het reguliere aanbod net niet passend is, maar geïndiceerde hulp te zwaar). In het basisonderwijs gaven we uitvoering aan de afspraken over de samenwerking tussen klantmanagers, jeugdgezondheidszorg en intern begeleiders vanuit het onderwijs. Hierdoor is de zorgstructuur beter ingericht en kunnen alle hulpvragen van ouders en leerlingen adequaat worden opgepakt. Een vast aanspreekpunt voor het onderwijs binnen onze gemeente zorgt voor korte lijnen. Binnen het voortgezet onderwijs en het middelbaarberoepsonderwijs gaven we uitvoering aan de aanpak jeugdwerkloosheid en het voorkomen van voortijdig schoolverlaters. De WerkCorporatie en ROC Friese Poort werken samen om jongeren goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt, zodat de kans op jeugdwerkloosheid verkleint. Daarnaast werkt het voortgezet onderwijs met verschillende projecten die preventief bijdragen aan het voorkomen van voortijdig schoolverlaters. Er wordt taalondersteuning gegeven aan anderstaligen zodat ze niet uitvallen in het reguliere voortgezet onderwijs, maar ook maatschappelijke ondersteuning voor leerlingen. Dit draagt zichtbaar bij aan het voorkomen van voortijdig schoolverlaters. | ||
1.2 - Wij werken verder aan de realisatie van een expertisecentrum | We treffen voorbereidingen voor het realiseren van een Onderwijsexpertisecentrum in het huidige gebouw van de Bonifatiusmavo. Dit doen we op basis van het principe besluit. We onderzoeken hoe we de druk op de ruimte voor bewegingsonderwijs in het centrum van Emmeloord het beste kunnen opvangen. Met de betrokken scholen onderzoeken we hoe we hun samenwerking in één gebouw het beste vorm kunnen geven. | |
Toelichting status activiteit | ||
Het Onderwijsexpertisecentrum kan pas gerealiseerd worden nadat de VO-Campus is gerealiseerd. De Bonifatius MAVO moet eerst verhuisd zijn naar de VO-Campus voor het gebouw ingezet kan worden voor het Expertisecentrum. Afgelopen jaar heeft de focus met name gelegen op de vraag of de VO-Campus wel gerealiseerd zou kunnen worden en zijn er geen verdere stappen gezet voor het Expertisecentrum. In 2022 werd steeds duidelijker dat de druk op de gymzalen in Emmeloord groot is en dat dit nader onderzoek behoeft. Een onderzoek is uitgezet naar de reeds beschikbare en benodigde gymzalencapaciteit van heel Emmeloord. |