Financiën

Ambitie 1 - Gezonde gemeentefinanciën

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

1 - De gemeentelijke financiën op orde

We houden de begroting en meerjarenraming sluitend.

2 - Op een efficiënte manier gemeentelijke heffingen innen

We voeren de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en het heffen en innen van belastingen zo efficiënt mogelijk uit.

3 - Planning & control producten digitaal presenteren

Onze planning & control producten op een eigentijdse wijze presenteren en toegankelijker maken voor inwoners en andere belanghebbenden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

1 - De gemeentelijke financiën op orde

1.1 - De saldi van de meerjarenprogrammabegroting zijn voor alle vier de jaren positief en duurzaam structureel sluitend

Onder duurzaam sluitend wordt ook verstaan dat in de twee tussenjaren van de meerjarenbegroting een negatieve fluctuatie wordt geëffend door een beperkte onttrekking uit één of meerdere reserves.

Toelichting status activiteit

Gemeente Noordoostpolder had voor 2022 een duurzaam sluitende meerjarenbegroting. Bij de begrotingsuitvoering 2022 zijn alle mutaties voor de begroting 2022 verwerkt, waarbij het principe van een duurzaam sluitende begroting gevolgd is.

1.2 - De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de (meerjaren) programmabegroting

De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de begroting, tenzij substantiële verlagingen of verhogingen in de september-circulaire worden gepresenteerd die het geheel aan gemeentelijke beleidsdoelen in een ander daglicht stelt. In de programmabegroting 2022-2025 is de septembercirculaire 2021 verwerkt.

Toelichting status activiteit

De werkwijze van het Rijk resulteert er in dat de effecten van de septembercirculaire van dien aard zijn dat de raad de begroting vast wil stellen op basis van de septembercirculaire in plaats van op de meicirculaire. Ook voor 2022 was dat het geval. Voor de jaarstukken zijn alle relevante vervolgcirculaires van 2022 verwerkt.

1.3 - In de (meerjaren)programma-begroting worden geen stelposten opgenomen

In de begroting worden geen stelposten opgenomen, tenzij deze in voldoende mate zijn gemotiveerd en onderbouwd.

Toelichting status activiteit

Gemeente Noordoostpolder werkt niet met stelposten in de begroting. Bezuinigingen zijn direct op de betreffende budgetten in mindering gebracht.

1.4 - Jaarlijks wordt bezien hoe de lasten en baten worden geraamd die door de omgevingswet worden geraakt

In de begroting 2022-2025 wordt de begroting structureel nog niet definitief aangepast. Op het moment dat helder is dat er structurele effecten zijn voor de baten en of lasten en wat de bijdrage van het Rijk hierin is in de algemene uitkering, wordt dit meegenomen in de eerstvolgende perspectiefnota, of zoveel eerder als noodzakelijk, via een voorstel aan de raad.

Toelichting status activiteit

In 2022 heeft het kabinet opnieuw uitstel gegeven voor invoering van de Omgevingswet. In de begroting en in het begrotingsproces was daar rekening mee gehouden. Voor de jaarrekening 2022 zijn om die reden geen onverwachte effecten opgetreden.

Speerpunt

2 - Op een efficiënte manier gemeentelijke heffingen innen

2.1 - Migratie van waardering van de inhoud van woningen naar oppervlakte

Per belastingjaar 2022 zijn de woningen gewaardeerd op basis van m2 in plaats van een combinatie van m3 en m2. Voor de waarderingsresultaten worden geen grote wijzigingen verwacht.

Toelichting status activiteit

Per belastingjaar 2022 zijn de woningen gewaardeerd op basis van m2 in plaats van een combinatie van m3 en m2 en de waarderingsresultaten hebben geen significante wijzigingen laten zien.

2.2 - Toewerken naar meer samenhang in de objectenadministratie

Dat betreft BAG (basisregistratie Adressen en Gebouwen), WOZ en BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie).

Toelichting status activiteit

Het jaar 2022 was het jaar van de migratie van de Belastingenapplicatie. Alle activiteiten waren daarop afgestemd met als prioriteit dat alle gegevens in de nieuwe applicatie, zoals dat is de ICT-wereld genoemd wordt, 'as is' (één op één) zijn overgezet. Dat betekent dat de data juist, tijdig en volledig zijn en de verwerkingen voor de producten en diensten die in de oude applicatie gegenereerd werden ook in de nieuwe applicatie gegenereerd kunnen worden. Verder moesten alle koppelingen met afhankelijke applicatie opnieuw aangesloten worden en de BAG maakt daar onderdeel van uit. De activiteiten worden aangemerkt als op schema voor het uitvoeren van de taken voor de wet WOZ. De bestanden zijn op orde en gemeente Noordoostpolder heeft daarmee de basis voor het kunnen beschikken in januari 2023 en voor het kunnen leveren van informatie aan afhankelijke instanties. Voor ontwikkeling en beleid is rekening gehouden met de tijdsinvestering voor de migratie.    

2.3 - Onderzoek naar beleid en lasten en baten van afval in relatie tot de kostendekkendheid en tarieven

Voor de begroting 2022 en verder zijn de lasten en baten op basis van het bestaande beleid volgens kostendekkendheid benaderd. In 2021 is gestart met een nieuwe manier van heffen van afvalstoffenheffing volgens een vast bedrag en een bedrag per lediging. De resultaten zijn meegenomen bij de tarief bepaling.

Toelichting status activiteit

In de begrotingsrealisatie van 2022 hebben zich geen opmerkelijke ontwikkelingen voorgedaan.

2.4 - We laten de lokale lasten niet meer stijgen dan de inflatie

De door het Rijk ingevoerde benchmark woonlasten vervangt de macronorm onroerende zaakbelasting (OZB). Ons beleid is om de OZB maximaal met de inflatie te laten stijgen, voor zover dat de macronorm van het Rijk niet overstijgt. Was de macronorm lager dan de inflatie dan werd de macronorm toegepast. Het Rijk past voor 2022 een inflatiecorrectie-percentage van +2,1% toe voor de opbrengsten van de OZB, wat resulteert in een grotere aftrek op de algemene uitkering door het Rijk. Het onverkort vasthouden aan het toepassen van de inflatiecorrectie van +1,6% op de OZB-tarieven zou een negatief effect hebben op de meerjarenbegroting. Om deze reden verhogen we de OZB-tarieven met + 2,1%.

Toelichting status activiteit

De OZB tarieven zijn gecorrigeerd met 2,1% voor de inflatiecorrectie die het Rijk hanteert voor het bepalen van het rekentarief WOZ 2022. Voor 2022 is het vaste deel van het tarief van de afvalstoffenheffing voor een meerpersoonshuishouden verhoogd met 10% naar € 233,80 (was € 212,50). Het vaste deel van het tarief voor de afvalstoffenheffing voor een éénpersoonshuishouden is verhoogd met 10,5% naar € 223,80 (was € 202,50). Het uiteindelijke tarief voor een huishouden wordt mede bepaald door het afvalscheidings- en aanbodgedrag voor afval. Het basistarief voor de rioolheffing is niet gewijzigd en bedraagt € 174. De tarieven voor afvalinzameling en verwerking en voor riolering zijn vastgesteld in relatie met kostendekkendheid.

Speerpunt

3 - Planning & control producten digitaal presenteren

3.1 - Wij presenteren de planning & control documenten 2022 interactief op onze website https://noordoostpolder.pcportal.nl

We presenteren alle planning & Control documenten op de website. De website is via een portal interactief toegankelijk op alle devices voor alle producten van de begrotingscyclus. In 2022 zullen de producten en het portal verder worden ontwikkeld.

Toelichting status activiteit

Op de jaarstukken 2022 na, zijn de producten van de planning- en controlcyclus 2022 middel van de portal op de website geplaatst. Voor 2022 zijn dat de perspectiefnota 2022 - 2025, de meerjarenprogrammabegroting 2022 - 2025, de eerste clusterkwartaalbegrotingswijziging 2022, de tweede clusterkwartaalbegrotingswijziging 2022, de derde clusterkwartaalbegrotingswijziging 2022 en de decemberrapportage 2022. Verder zijn de jaarstukken 2021 op de portal geplaatst. De jaarstukken 2022 worden medio 2023 op de portal geplaatst, na dat de raad deze heeft vastgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03