Wat wilden we bereiken?
Speerpunt | Toelichting |
---|---|
1 – Afremmen van groei en stabiliseren van de uitgaven | We investeren in het voorkómen van (complexe) zorgvragen. Want zo kunnen we de kwaliteit van de zorg goed en betaalbaar houden. |
2 – Goede maatschappelijke ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben | Wij willen de maatschappelijke ondersteuning op orde houden. Ook als de maatregelen uit het regeerakkoord van het kabinet Rutte IV leiden tot meer vraag naar zorg. |
3 – Ons beleid past bij de landelijke ontwikkelingen | In de komende jaren komt de uitvoering van de doordecentralisatie Beschermd wonen naar de gemeenten. Wij pakken dit tijdig op. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | |
---|---|---|
Speerpunt | 1 – Afremmen van groei en stabiliseren van de uitgaven | |
1.1 - We implementeren het resultaatgericht werken | In 2022 gaan we resultaatgericht werken en voor sommige zorgvormen ook resultaatgericht bekostigen. Op deze manier hebben we meer regie op het te behalen resultaat, de duur van de indicatie, het afschalen naar het voorliggend veld en vrijwillige inzet ter ondersteuning van de inwoner. | |
Toelichting status activiteit | ||
In 2022 zijn we gestart met resultaatgericht werken en resultaatgericht bekostigen. In het najaar zijn de laatste casussen afgerond en zijn de benodigde herindicaties hiervoor afgegeven. Daardoor staat het resultaatgericht werken voor gemeente en aanbieder momenteel vooral in het teken van leren en verbeteren. Met de aanbieders wordt gestuurd op de contractuele afspraken, zoals het volledig en juist aanleveren van de ondersteuningsplannen. En bij de gemeente werken we aan een uniforme werkwijze ten aanzien van het formuleren van resultaten, daar zijn de systemen ook op ingericht. Binnen USD wordt gewerkt aan het sturen op efficiëntie (scherper indiceren) o.a. door het zorgen voor tijdige uitstroom wanneer er sprake is van recht op Wlz-zorg. En het goed benutten van algemeen gebruikelijke voorzieningen en de eigen mogelijkheden van inwoners bij huishoudelijke ondersteuning. | ||
1.2 - We onderzoeken alternatieve (innovatieve) vormen van zorg ter vervanging van dure voorzieningen. | In onze gemeente hebben we een aantal dure voorzieningen. Als onderdeel van het project ‘grip op het sociaal domein’ gaan we onderzoeken hoe we de instroom bij deze dure voorzieningen kunnen beperken. Ook zoeken we naar alternatieve (innovatieve) vormen van zorg. Een voorbeeld hiervan is het kinderbehandelcentrum en het beperken van kosten zorgboerderijen door kinderen met aanvullende hulp in reguliere kinderopvang op te vangen. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden van algemene voorzieningen, ter vervanging veel voorkomende taken in het maatwerk. Zoals bijvoorbeeld het voornemen tot het opzetten van een algemene voorziening was- en strijkservice. | |
Toelichting status activiteit | ||
In de afgelopen periode is de mogelijkheid voor een BSO+ voorziening onderzocht. De BSO+ biedt buitenschoolse opvang aan kinderen van 4 tot 13 jaar die extra ondersteuning nodig hebben. Ook is de mogelijkheid voor een VVE+ voorziening onderzocht. Een VVE+ is een kleinere groepsgrootte VVE (Voor en Vroegschoolse Educatie) voor peuters (tot 4 jaar) met specifieke zorgbehoeften of hulpvragen. De uitkomst is dat beide voorzieningen bijdragen aan de beleidsuitgangspunten van onze gemeente om kinderen zo normaal mogelijk te laten opgroeien en in te zetten op 'matched care'. Ook wordt daarmee een verwijzing naar een duurdere vorm van zorg, zoals de zorgboerderij of kinderbehandelcentrum, voorkomen. In de eerste helft van 2023 wordt gestart met het aanbieden van deze voorziening. | ||
Speerpunt | 2 – Goede maatschappelijke ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben | |
2.1 - We brengen ondersteuning en resultaten beter in beeld | Het beleidsplan sociaal domein is vastgesteld en ook de deelplannen zijn opnieuw opgesteld. Daarin zijn onze koers, de kaders en doelen verwoord. Vanuit deze documenten geven wij ons zorglandschap vorm. En willen we er voor zorgen dat onze inwoners die dat nodig hebben goede maatschappelijke ondersteuning ontvangen. In 2022 zetten we verdere stappen op het in beeld brengen van de geboden ondersteuning en de (ervaren) resultaten. Zodat monitoring en zo mogelijk bijsturing ten opzichte van onze koers verder vorm en inhoud krijgen. | |
Toelichting status activiteit | ||
In 2022 lag de focus op het optimaliseren van interne processen waaronder het WIZ-portaal. Het WIZ-portaal geeft een overzicht van meer gegevens rondom de melding, het onderzoek, de indicatiestelling en de regie op de inzet van maatwerk. Deze gegevens worden gebruikt voor monitoring en data gedreven werken. Het WIZ-portaal leidt tot efficiënter verwerken van processen en een betere samenwerking tussen de verschillende uitvoerende teams. Het meten is hiermee ingeregeld. Voor 2022 heeft dit geen representatieve data opgeleverd gezien de geringe aantallen. Omdat deze aantallen naarmate de tijd toenemen, verschuift de focus in 2023 naar het verzamelen van deze representatieve data. Hierdoor kunnen resultaten in de loop van het jaar steeds beter in worden gebracht. | ||
Speerpunt | 3 – Ons beleid past bij de landelijke ontwikkelingen | |
3.1 - Wij gaan door met de transformatie van beschermd wonen | Het Regionaal kader zorglandschap Wmo is uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma zorglandschap Wmo op basis van de vijf hoofddoelen:
In 2022 geven we regionaal en lokaal uitwerking aan dit Uitvoeringsprogramma. Lokaal zorgen we voor een goede basisstructuur. En regionaal werken we aan de vormgeving van 'complexere' zorgvoorzieningen, waarbij we rekening houden met de behoeften van inwoners. | |
Toelichting status activiteit | ||
In 2022 is het regionaal en lokaal zorglandschap verder ingericht ter voorbereiding op de doordecentralisatie per 1 januari 2024. In 2022 is het op-, om- en afbouw van beschermd wonen voorzieningen en de verdere planvorming hiervoor vormgegeven. Hiermee wordt invulling en richting gegeven aan de transformatie van beschermd wonen in Flevoland. |