Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Beleidskader

Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 met de tussentijdse bijstelling in 2021 vormt het beleidskader. In de tussentijdse bijstelling zijn ook de opgelegde bezuinigingen vanaf 2023 opgenomen. De opgelegde bezuinigingen voor 2021 en 2022 zijn eerder teruggedraaid.
De onderhoudsniveaus en uitgangspunten voor het onderhoud zijn bij de actualisatie opnieuw vastgesteld. Dit zijn onderhoudsniveaus volgens de landelijke normen van de CROW. Het BOR is het kader en er wordt gewerkt conform het uitvoeringsplan Openbare Ruimte, zoals bedoeld in artikel 19 van de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder. In 2022 zijn de kwaliteitsniveaus van de onderhoudscontracten voor 2023 bijgesteld om te kunnen voldoen aan de opgelegde bezuiniging.

Mobiliteit

Een mobiliteitsplan met uitvoeringsprogramma is opgesteld en wordt naar verwachting vastgesteld tweede kwartaal 2023. Het Mobiliteitsplan geeft concrete projecten voor de jaren. Uiteraard worden de verkeersveiligheidsprojecten nauwgezet afgestemd met het wegenonderhoudsprogramma. Het jaarlijkse uitvoeringsplan wegen en riolering maakt dit inzichtelijk.
Ook is opnieuw subsidie verkregen om een aantal wegen te voorzien van benodigde verkeersveiligheidsprojecten. Dit is onderdeel van een landelijk programma Strategisch Plan Verkeersveiligheid. De verkregen middelen dienen voor 2027 te zijn besteed. Vanzelfsprekend wordt ook hierbij de samenloop met wegenonderhoud, rioleringsonderhoud en klimaatadaptieve inrichting gezocht en benut. Verder is ook vanuit een provinciaal programma incidenteel subsidie beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn ingezet voor het aanbrengen van bermverharding.

Ontwikkelingen/ stand van zaken

Het afgelopen jaar is er een forse inhaalslag gemaakt in het onderhoud van de buitenwegen. Een deel van het geplande onderhoud van 2021 is doorgeschoven naar 2022 en gelijktijdig uitgevoerd. Mede door de oorlog in Oekraïne en de versnelling in de woningbouw is de kostprijs van werken behoorlijk verhoogd. Forse stijging van energieprijzen, materiaal schaarste en toename inflatie maken dat vele aannemers op basis van contracteisen aanspraak hebben gemaakt op prijscompensatie. Voor 2022 is extra budget beschikbaar gesteld.

Vervangingsopgave Wegen en Bruggen
Het uitgangspunt voor de huidige beheersystematiek van wegen is dat met onderhoudsmaatregelen gewerkt wordt aan het minimaal behalen van de levensduur van de weg, waarbij ook levensduur verlengende maatregelen getroffen worden. De voorziening groot wegenonderhoud is gebaseerd op dit onderhoud. Rehabiliteren van de wegen valt buiten de huidige voorziening groot wegenonderhoud.
Het areaal van de gemeente Noordoostpolder is aan het verouderen, waardoor op termijn rehabilitatie een noodzaak is om zo kapitaalvernietiging te voorkomen, c.q. efficiënt beheer is een belangrijk uitgangspunt. Om inzicht te krijgen in de vervangingsopgave zijn we gestart met het areaal volledig in kaart brengen zowel kwantitatief als kwalitatief. De ingrijpende keuzes vanuit het Mobiliteitsplan ten aanzien van verlaging snelheid in het buitengebied en categorisering wegen, en diverse functiewisselingen binnen de organisatie, maken dat de visie vertraagd is.

Uitgevoerd onderhoud

Groot onderhoud is uitgevoerd aan de volgende asfaltwegen of paden:

Havenweg

Hertenpad

Marknesserweg

Oud Emmeloorderweg (westzijde)

Palenweg

Pilotenweg

Professor Brandsmaweg

Weg van Ongenade

Zwartemeerpad

Diverse bospaden

Verkeersveiligheidsmaatregelen zijn aangebracht op de volgende wegen en paden:

Feike Bruinsmalaan / Amazonestraat

Fietspad Oude Espelerweg

Klutenweg - Weg van Ongenade

Onderduikersweg - Weg van ongenade

Pilotenweg - Tollebekerweg

Langs de volgende wegen zijn bermvoorzieningen aangebracht:

Ankerpad

Professor Brandsmaweg

IJzerpad

Bijdrage aan integrale herinrichting:

Lange Omgang Bant

Leemkade Kraggenburg

Budgetten 2022

Totaal is aan onderhoud van de wegen circa Euro 3 miljoen besteed. Extreme prijsstijgingen grondstoffen, materialen en energie hebben invloed gehad op het budget. Voor het groot onderhoud asfaltwegen betekende dit in 2022 dat de aannemer werd geconfronteerd met onvoorziene kostenstijgingen die hem niet kunnen worden toegerekend. Contractueel heeft de aannemer daarom recht op gedeeltelijke compensatie van de werkelijke meerkosten als gevolg van de extreme prijsstijgingen. Voor de periode van februari tot en met juni 2022 bood het lopende raamcontract geen ruimte voor compensatie van de gestegen kosten, anders dan een eenmalige verrekening. Op basis van extern ingewonnen juridisch advies is de hoogte van de eenmalige compensatie bepaald waar de aannemer in deze periode recht op had.

Vanaf 1 juli 2022 zijn de eenheidsprijzen van het raamcontract voor asfaltwegen, volgens de contractvoorwaarden, geïndexeerd. De indexatie van de eenheidsprijzen betreft een stijging van bijna 20%. Deze verhoogde eenheidsprijzen gelden tot het volgende moment van indexatie, 1 juli 2023. De geïndexeerde eenheidsprijzen dekten voor de periode na 1 juli 2022 de meerkosten van laatste projecten. De budgetten in 2022 waren onvoldoende om de meerkosten op te vangen.

In de Decemberrapportage 2022 is extra budget aangevraagd en verleend om de hierboven genoemde eenmalige compensatie en de eenmalige meerkosten te vergoeden. Dit is incidenteel voor 2022. Voor 2023 is geen structurele verhoging van de budgetten doorgevoerd. De gehanteerde indexatie blijft ver achter ten aanzien van de werkelijke inflatie ten aanzien van het wegenonderhoud.  

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03