Gemeenschappelijke regeling
- 1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Veiligheidsregio (VRF) is ingesteld om de inwoners van onze regio beter te beschermen tegen de risico’s van branden, rampen en crises. De diensten en besturen werken samen in: brandweerzorg, crisisbeheersing, handhaving van de openbare orde en veiligheid, geneeskundige hulpverlening bij rampen en rampenbestrijding.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Ontwikkelingen en kansen
De VRF staat de komende jaren voor een aantal opgaven. De beleidsthema’s in 2023 zijn (opnieuw) de impact van COVID-19, de langverwachte invoering van de Omgevingswet, crisisorganisatie 2.0, de ontwikkeling van een veiligheidsinformatiecentrum en het verdere vervolg in het kader van de evaluatie wet veiligheidsregio’s. In het bijzonder is het goed om stil te staan bij de implementatie toekomstige brandweerzorg en de samenwerking met Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.Toekomstbestendige brandweerzorg (taakdifferentiatie)
De rechtspositie van brandweervrijwilligers in Nederland blijkt in strijd met Europese regelgeving en met jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie. Hierdoor kan het huidige brandweerstelsel niet ongewijzigd in stand blijven. In 2019 is daarom een landelijke denktank opgericht om de mogelijkheden te onderzoeken om een fundamenteel onderscheid te maken tussen brandweervrijwilligers en beroepsmedewerkers.Onder verantwoordelijkheid van het landelijk Veiligheidsberaad is in 2022 gewerkt aan het implementatieplan voor het afschaffen van consignatie (dienst waarbij de vrijwilliger buiten de kazerne beschikbaar moet blijven om te worden opgeroepen) en kazernering (dienst waarbij de vrijwilliger verplicht op de kazerne aanwezig is). Landelijk is dit project bekend onder de projectnaam ‘verplichtend karakter’. Een landelijk besluit in 2023 moet duidelijkheid bieden over de wijze van implementeren en de financiering. De gevolgen die het landelijke besluit heeft voor de regio Flevoland, worden voorgelegd aan het algemeen bestuur. De implementatie zal naar verwachting meerdere jaren in beslag nemen.
Concreet betekent het dat ook in 2023 tijdelijke financiering nodig zal zijn om de brandweerzorg op peil te houden, vooruitlopend op de claim van deze kosten naar het Rijk. Het Veiligheidsberaad heeft als voorwaarde gesteld dat de minister van Justitie en Veiligheid alle incidentele en structurele kosten op zich neemt. De minister heeft tot nu toe geen toezeggingen hierover gedaan. In de bestuursrapportage zal hierover worden gerapporteerd. De VRF houdt in de programmabegroting 2023 rekening met een financieel risico van € 2.460.000 over twee jaar.
Samenwerking veiligheidsregio Gooi & Vechtstreek
De veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi & Vechtstreek werken nauw samen op basis van een samenwerkingsovereenkomst. Deze samenwerking is eind 2021 geëvalueerd. Er zijn zichtbare resultaten opgeleverd, echter is de druk op de organisatie ook langzaam maar zeker aan het oplopen. In de komende jaren wordt gekeken hoe de samenwerking ambtelijk verder versterkt en efficiënter gemaakt kan worden en welke randvoorwaarden daarvoor nodig zijn. Een bestuurlijke fusie wordt vooralsnog niet beoogd. Noordoostpolder heeft zich ook telkens tegen een bestuurlijke fusie uitgesproken.Naast bovengenoemde thema’s zijn er ook speerpunten vanuit het meer reguliere werk van de VRF. De nieuwbouw van brandweerkazernes, het blijven inzetten op vakbekwaamheid en de doorontwikkeling van bevolkingszorg zijn enkele speerpunten.
Risico’s
Met een horizon van twee jaar heeft de GR een aantal risico’s en beheersmaatregelen vastgelegd. Voor 2023 gaat dit om het risico op een datalek (nieuwe Wet Datalekken), de niet verzekerde inventaris uit brandweerkazernes die door gemeenten overgedragen zijn aan de VRF, de gevolgen van de eerder vermelde taakdifferentiatie en het stoppen van de samenwerking met de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.Het overall financiële risico dat de deelnemers in iedere GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de VRF en daarmee de GR zou worden opgeheven, wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
2.694.462
Jaarrekening 2021
2.632.334
Bijdrage verantwoord op taakveld
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
164.357
1.789.124
Eigen vermogen
9.760.042
12.327.714
Vreemd vermogen
11.162.608
11.324.593
- 1.2 GR IJsselmeergroep
1.2 GR IJsselmeergroep
Emmeloord/Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Gemeenten Lelystad, Urk en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze verbonden partij voert de Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit. De GR heeft een werkmaatschappij maar de feitelijke uitvoering van de WSW is ondergebracht bij Concern voor Werk. Binnen de GR zijn afspraken gemaakt over de samenwerking tussen gemeenten en Concern voor Werk om tekorten te voorkomen. In Noordoostpolder levert Concern voor Werk diensten als schoonmaak en catering voor de WerkCorporatie.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De GR IJsselmeergroep maakt een transitie door naar een sociale onderneming. De transitie naar een sociale onderneming realiseert een financieel voordeel door vernieuwende producten en diensten en een krachtige voorbeeldwerking naar lokale en regionale werkgevers voor een brede inzetbaarheid van arbeidspotentieel.
Ten minste 50% van het personeelsbestand van de sociale onderneming bestaat uit mensen met een arbeidsbeperking. Het wordt steeds moeilijker om de ‘balans’ van ca. 50% te handhaven en de kosten van de overige 50% worden steeds hoger.Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven, wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten. De afgelopen jaren is een redelijke reserve opgebouwd.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
229.650
Jaarrekening 2021
247.108
Bijdrage verantwoord op taakveld
6.4 Begeleide participatie
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
-61.000
-52.000
Eigen vermogen
2.589.000
2.650.000
Vreemd vermogen
5.643.000
3.721.000
- 1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten uit Flevoland, de gemeenten Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Gooise Meren en de provincies Flevoland en Noord-Holland
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze GR voert taken op het gebied van het omgevingsrecht uit. Deze taken omvatten onder andere het verlenen van vergunningen, toezicht en handhaving. Deelname is wettelijk verplicht op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). Het doel was om te komen tot kwaliteitsverbetering. De gemeente Noordoostpolder heeft het minimaal verplichte takenpakket ingebracht (basistakenpakket). Dit pakket bestaat voor een groot deel uit milieutaken en verder uit taken op het gebied van bodem, asbest en geluid.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten.
Als gevolg van de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1-1-2024 zullen een aantal bodemtaken van de provincie overgedragen worden aan de gemeente. Deze taken zullen voor de uitvoering bij de omgevingsdienst worden neergelegd.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
1.377.101
Jaarrekening 2021
1.383.820
Bijdrage verantwoord op taakveld
7.4 Milieubeheer
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
948.794 (voorlopig)
569.799
Eigen vermogen
2.580.357 (voorlopig)
1.642.644
Vreemd vermogen
5.500.290 (voorlopig)
4.266.090
- 1.4 GR GGD Flevoland
1.4 GR GGD Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de provincie Flevoland. GGD Flevoland is het centrale punt waar bewoners, gemeenten en samenwerkingspartners terecht kunnen met alle vraagstukken op het gebied van de openbare gezondheidszorg.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De pandemie COVID-19 heeft nog meer dan voorheen het belang van een goede gezondheid laten zien. Om onze inwoners gezond te krijgen én te houden zetten verschillende organisaties zich in, waarbij de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) een centrale rol speelt. Ook de komende jaren blijft een mogelijke pandemie opportuun. De GGD is hier nu beter op voorbereid dan enige jaren geleden.
GGD Flevoland volgt landelijke ontwikkelingen op de voet en bereidt zich samen met het bestuur voor op de benodigde versterking van publieke gezondheid in Flevoland.
Voor onze inzet in de publieke gezondheid kiest GGD Flevoland voor al onze taken en diensten een drietal uitgangspunten:Positieve gezondheid
Het principe van positieve gezondheid geeft je een bredere kijk op het begrip gezondheid. Gezondheid is namelijk meer dan wel of niet ziek zijn. Bij positieve gezondheid gaat het erom dat je, door een bredere blik, beter kan omgaan met de fysieke, sociale en emotionele uitdagingen in het leven. Het nodigt uit om te kijken naar wat iemand wél kan, in plaats van wat hij/of zij niet kan.Health in all policies
Om te werken aan gezondheid voor de inwoners van Flevoland, moeten de verschillende domeinen van gemeenten en samenwerkingspartners de handen in één slaan; Health in all policies. Het verbeteren van de publieke gezondheid is geen opgave voor één enkele partij, maar vraagt samen werken aan een of meerdere maatschappelijke opgaven. Zo is bijvoorbeeld de inrichting van een gezonde en veilige leefomgeving een gezamenlijke opgave van o.a. gemeenten, GGD, Veiligheidsregio, welzijnsorganisaties en onderwijs. Eenzelfde opsomming van partijen kan gemaakt worden voor bijvoorbeeld opgaven als gezond opgroeien of oud worden en meedoen naar vermogen.Verkleinen gezondheidsachterstanden
Gemeenten kunnen veel gezondheidswinst behalen door te investeren in gezondheidsvaardigheden van individuen met een achterstandspositie. De gezondheidsverschillen tussen hoger en lager opgeleiden en mensen met een migratie-achtergrond zijn groot. Lager opgeleiden leven gemiddeld 7 jaar korter en leven 18 jaar langer met minder ervaren gezondheid.
Om gezondheidsachterstanden te verkleinen is een gezamenlijke inspanning nodig van het gezondheidsdomein, sociaal domein en ruimtelijke domein.De GGD geeft uitvoering aan wettelijk opgedragen taken maar ook aan zogenaamde plustaken die per gemeente kunnen verschillen, want bv. Almere en de Noordoostpolder verschillen behoorlijk qua uitvoering van (gezondheids)taken. We werken aan een uitvoeringsplan gericht op de Noordoostpolder. De komende jaren ligt er onder andere de taak om goed vorm te geven aan het Integraal Zorgakkoord en gemeenschappelijke uitvoering van zorgtaken bij bv. Het Vlie.
De deelnemers betalen elk een jaarlijkse bijdrage in de kosten van de GR op basis van het aantal inwoners per 1 januari van dat jaar. Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners. De verwachting is dat de kosten voor de GGD de komende jaren gaan stijgen, mede door verdere vergrijzing en daarmee zorgbehoefte.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
1.092.730
Jaarrekening 2021
1.047.608
Bijdrage verantwoord op taakveld
7.1 Volksgezondheid
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
n.b.
-797.000
Eigen vermogen
n.b.
6.536.000
Vreemd vermogen
n.b.
21.977.000
Vennootschappen en corporaties
- 2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Den Haag
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Nederlandse overheden (50% Rijk/50% gemeenten, provincies en waterschappen)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De kosten van financiering voor de gemeente en haar burgers zo laag mogelijk houden.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
n.b.
236.000.000
Eigen vermogen
n.b.
5.062.000.000
Vreemd vermogen
n.b.
143.995.000.000
- 2.2 Vitens N.V.
2.2 Vitens N.V.
Utrecht
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Provincies en gemeenten in Friesland, Overijssel, Flevoland, Drenthe, Utrecht, Noord-Holland en Gelderland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Vitens staat als leverancier van een eerste levensbehoefte middenin de maatschappij. Ze zorgen voor betrouwbaar drinkwater, nu en in de toekomst. Er wordt gewerkt aan drie strategische doelen: continuïteit, schone en beschikbare bronnen en optimale service en dienstverlening.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat de kwantiteit en de kwaliteit onder druk. De vraag stijgt door bevolkingsgroei, droogte als gevolg van klimaatsveranderingen en door het toenemende gebruik door klanten en industrie. Door vervuiling van het grond- en oppervlaktewater door restanten van gewasbeschermingsmiddelen, mest, industriestoffen en medicijnresten staat de kwaliteit onder druk.
Vitens staat de komende jaren voor een enorme investeringsopgave. Toenemende droogte, groeiend watergebruik en thema's als cyberveiligheid hebben hun impact op de infrastructuur. Bij de financiering daarvan wordt Vitens beperkt door het huidige systeem van winstregulering, de zogeheten WACC.
Om, conform het eind 2022 vastgestelde beleid, de gewenste solvabiliteit van 35% te bereiken heeft Vitens haar aandeelhouders voorgesteld om over 2022 geen dividend uit te keren maar deze toe te voegen aan het eigen vermogen.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
8.200.000
19.400.000
Eigen vermogen
649.500.000
600.300.000
Vreemd vermogen
1.446.600.000
1.387.800.000
- 2.3 Wadinko N.V.
2.3 Wadinko N.V.
Zwolle
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
De gemeenten Hellendoorn, Hof van Twente, Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Meppel, Olst-Wijhe, Ommen, Steenwijkerland, Tubbergen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle, Kampen, Losser, Noordoostpolder, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Twenterand, Urk, Wierden en Provincie Overijssel
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij die de bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Het financiële risico is beperkt tot het aandelenkapitaal. In haar beleidsplan 2021 – 2026 koerst Wadinko op continuering met aandacht voor groei, innovatie en maatschappelijk ondernemen, versterking van de human capital agenda en het stimuleren van samenwerking in de regio. Daarnaast wil Wadinko nieuwe participaties meer beoordelen op hun duurzaamheidsagenda.
Over boekjaar 2021 heeft de gemeente € 74.717 dividend ontvangen.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
12.922.928
8.651.022
Eigen vermogen
82.569.486
74.146.548
Vreemd vermogen
8.541.798
6.922.702
- 2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
Alkmaar
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
HVC heeft 48 aandeelhoudende gemeenten en 8 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
HVC is een samenwerkingsverband van gemeenten en waterschappen, dat actief is op het gebied van afvalinzameling, -scheiding en –recycling, compostering, afval- en slibverbranding en de opwekking en benutting van duurzame energie uit biomassastromen en andere bronnen.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De gemeente Noordoostpolder is een van de aandeelhouders van het afvalverwerkingsbedrijf HVC en staat deels garant voor dit bedrijf. In verband met de financiële positie van HVC is in de aandeelhoudersvergadering van december 2012 besloten om de garantstelling van gemeenten voor leningen ten behoeve van alle afvalactiviteiten van HVC te laten gelden, tot een maximum van € 670 miljoen (bedoeld voor (her)financieringen van vervangingsinvesteringen en modificaties aan bestaande activa). De aandeelhouders staan garant voor de leningen ten behoeve van activiteiten die op hen betrekking hebben. Voor deze garantstelling wordt jaarlijks een provisie ontvangen. De maximum garantstelling van Noordoostpolder, na toepassing van de ballotageovereenkomst, is € 11,4 miljoen. De werkelijke garantstelling is ultimo 2022 voor de gemeente Noordoostpolder berekend op € 10,4 miljoen. Op basis van de resultaten van HVC van de afgelopen jaren is de kans dat dit risico zich voordoet als zeer laag in te schatten.
HVC is een verbonden partij. Via de 2 keer per jaar plaatsvindende Algemene Aandeelhoudersvergadering (AvA, medio juni en medio december) houden wij toezicht en inzicht in de dagelijkse bedrijfsvoering en op de begroting en jaarrekening.
De ambitie van de landelijke overheid is om te komen tot 30 kilo restafval per persoon/per jaar. De raad van de Noordoostpolder koos ervoor om in Noordoostpolder te kiezen voor 60 kilo restafval in 2025. Mede door invoering van het Recycle Tarief per 1 januari 2021 is dit van ca. 120 kilo restafval per persoon/per jaar teruggelopen naar ca. 100 kilo. In 2023 wordt invoering van het Recycle Tarief geëvalueerd en zal verder gekeken worden naar de gewenste ontwikkelingen.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
28.139.000
26.369.000
Eigen vermogen
198.697.000
168.741.000
Vreemd vermogen
878.504.000
845.514.000
- 2.5 Enexis Holding N.V.
2.5 Enexis Holding N.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Enexis was netbeheerder binnen de gemeente Noordoostpolder. Begin 2016 is het verzorgingsgebied overgegaan op Liander. De aandelen van Enexis zijn echter nog in handen van de gemeente Noordoostpolder. Wanneer er een goed bod komt, zal de gemeente Noordoostpolder overwegen om de aandelen te verkopen.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Enexis is financieel gezond. De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist. Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen.
Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’
De energietransitie leidt tot grote investeringen in het net. De missie en opgave heeft dan ook grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Ook dat komt aan de orde in het strategisch beleid. Het financieel beleid bij het strategisch plan heeft als uitgangspunt dat Enexis financieel solide blijft en tenminste een A credit-rating behoudt.
Enexis is met haar aandeelhouders en met het Rijk in gesprek over de financierbaarheid van de strategie en de investeringen. Daarbij wordt ook de mogelijkheid onderzocht dat het Rijk aandeelhouder toetreedt.
In 2022 heeft Enexis € 18.251 dividend 2021 uitgekeerd aan gemeente Noordoostpolder.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
1.300.000.000
199.000.000
Eigen vermogen
5.441.000.000
4.241.000.000
Vreemd vermogen
4.907.000.000
5.154.000.000
- 2.6 WerkCorporatie B.V.
2.6 WerkCorporatie B.V.
Emmeloord
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Gemeente Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Enig aandeelhouder
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Werkcorporatie is opgericht per 1 januari 2015 om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en te houden. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de Participatiewet.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De Werkcorporatie voert een taak uit waarvoor het gemeentebestuur verantwoordelijk is en blijft, namelijk de begeleiding van inwoners naar de arbeidsmarkt. De gemeente heeft zeggenschap over de financiële, beleidsmatige en uitvoeringskaders. De uitgangskaders voor de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de WerkCorporatie staan, naast de raamovereenkomst, contourennotitie en het bedrijfsplan, beschreven in het beleidsplan Krachtig Noordoostpolder 2.0, waaronder specifiek het deelplan participatie. Het participatiebudget van de gemeente is beperkt, maar de afgelopen jaren toereikend geweest. Sinds 2021 ligt er ook een bezuinigingstaak bij de WerkCorporatie van € 100.000 per jaar. Samen met de gemeente wordt dit gemonitord voor de toekomstige jaren.
De doelstellingen die de WerkCorporatie in samenwerking met de gemeente opstelt, zijn gericht op de uitstroom richting regulier werk. Daarnaast zijn er steeds meer ontwikkelingen waar de WerkCorporatie een rol in speelt, waaronder het begeleiden van statushouders, jongeren en Oekraïners naar werk. Hier liggen kansen en risico’s voor de bedrijfsvoering van de WerkCorporatie. Twee andere belangrijke ontwikkelingen zijn:
- De toename van kandidaten met een arbeidsbeperking die via de WerkCorporatie aan de slag zijn bij bedrijven. Deze positieve ontwikkeling als gevolg van de Participatiewet betekent tevens dat de begeleidingskosten voor de WerkCorporatie toenemen.
- Het ontwikkelen van het WerkCentrum, waar alle inwoners en werkgevers met vragen over arbeid en personeel terecht kunnen. Het betekent voor de WerkCorporatie een nieuwe manier van samenwerken met partijen in Flevoland. In de kamerbrief die in oktober 2022 is verstrekt en gaat over de uitbreiding van de arbeidsmarktstructuur staat bovendien aangegeven dat men streeft naar het ontschotten van budgetten van partijen die deelnemen in de Werkcentra.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
1.375.478
Jaarrekening 2021
1.454.817
Bijdrage verantwoord op taakveld
6.5 Arbeidsparticipatie
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
2.688
1.322
Eigen vermogen
148.492
145.804
Vreemd vermogen
285.354
292.488
- 2.7 Technofonds Flevoland B.V.
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
Lelystad
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Almere, Urk, Lelystad, Noordoostpolder, Dronten, Horizon B.V. (voorheen OMFL)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Het Technofonds Flevoland verstrekt risicodragend kapitaal in de vorm van leningen en aandelenkapitaal aan (door)startende ondernemingen binnen Flevoland ter bevordering van technologische en innovatieve ontwikkelingen. Het is een revolverend fonds, dat wil zeggen dat de middelen die vrijkomen door bijvoorbeeld verkoop van participaties of aflossing van leningen, opnieuw binnen het fonds worden uitgezet.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De verleende steun valt binnen de minimumgrenzen die volgens de Europese regels zijn gesteld aan staatssteun. Verleende achtergestelde geldleningen zijn tevens marktconform. Het risico voor de gemeente beperkt zich tot de aan het Technofonds verstrekte middelen waarvoor geen waarde in de balans is opgenomen. Betrokken partijen onderzoeken de mogelijkheid tot het vereenvoudigen van de structuur van de Flevolandse fondsen waaronder Technofonds Flevoland B.V. In 2023 worden verschillende opties uitgewerkt en aan de aandeelhouders voorgelegd.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
- 373.398
3.792.942
Eigen vermogen
7.858.017
8.231.415
Vreemd vermogen
16.252
15.973
- 2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent). Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE).
Risico's kansen en ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
-52.060
-37.321
Eigen vermogen
1.480.014
1.532.074
Vreemd vermogen
9.914
6.925
- 2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero). De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De verwachting was dat deze B.V. eind 2019, begin 2020 zou worden opgeheven. Dat is niet gebeurd. CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar.
Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie om de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
-102.300
-42.665
Eigen vermogen
210.079
312.379
Vreemd vermogen
13.351
22.664
Verenigingen
- 5.1 VNG
5.1 VNG
Den Haag
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Nederlandse gemeenten en Curaçao, Bonaire, Saba, St. Eustatius, Aruba en enkele tientallen gewesten
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De VNG werkt aan een krachtige lokale overheid. Dat doen zij door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
Gemeenten hebben te maken met grote opgaven. De rol van VNG als netwerkorganisatie is om de belangen van de gemeenten te behartigen. Dit doen ze door steeds meer met het Rijk aan tafel te zitten als gelijkwaardige partner.
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
221.756
Jaarrekening 2021
191.119
Bijdrage verantwoord op taakveld
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
n.b.
1.124.000
Eigen vermogen
n.b.
63.912.000
Vreemd vermogen
n.b.
79.894.000
- 5.2 VNG Flevoland
5.2 VNG Flevoland
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Gemeenten in Flevoland
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2022
1.903
Jaarrekening 2021
1.892
Bijdrage verantwoord op taakveld
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Resultaat
n.b.
n.b.
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.