De in deze paragraaf vermelde informatie, ratio’s en kengetallen dienen slechts als een indicatie waarin kan worden bezien of de gemeentelijke financiën robuust genoeg zijn om tegenslagen in de toekomst op te vangen. Deels volgt deze robuustheid vanuit het weerstandsvermogen en volgen de eventueel op te vangen tegenslagen onder andere uit de geïnventariseerde risico’s die zich in een bepaald jaar kunnen manifesteren, veranderingen in wetgeving en overige externe factoren zoals de economische ontwikkelingen. Belangrijk is het om in ogenschouw te nemen dat de geprognosticeerde waarden van de ratio’s en kengetallen niet voorspellend van aard zijn. Mede omdat er veronderstellingen worden gedaan op basis van ontwikkelingen (trends) in de voorgaande jaren.
De financiële positie van gemeenten is van dusdanig belang dat er toezicht voor is ingesteld en het in de begroting opnemen van een basisset aan kengetallen via het BBV verplicht is gesteld. Het is immers zo dat, wanneer een gemeente geen goed inzicht heeft in de financiële positie en daardoor in de problemen komt of om andere redenen beslissingen neemt die de houdbaarheid van de financiële positie in gevaar brengen, dit tot een artikel-12 bijdrage kan leiden. Deze bijdrage wordt uit het gemeentefonds betaald en heeft daarmee een effect op de inkomsten van alle gemeenten. In het bedrijfsleven is een balans van belang voor het bepalen van het vermogen. Economisch bezien is het doel van bedrijven winst te behalen en vermogen te genereren. Gemeenten zijn echter 'inkomens bestedende huishoudens' en zijn niet op het genereren van vermogen gericht. Lang hebben de balans en het vermogen daarom een beperkte rol gespeeld. Door de toenemende interesse in de toekomstbestendigheid van gemeenten, grotere druk op doelmatigheid en de meer divers wordende context waarin gemeenten zich bevinden, is het belang van inzicht en een doorkijk in de financiële positie een prominentere plek gaan innemen.