Dienstverlening en Besturen

Overige indicatoren

Overige indicatoren

Onderstaande indicatoren worden opgevoerd op basis van het voorafgaande programma en bijbehorende pijlers, voor zover beschikbaar en al dan niet deel uitmakend bij de onderliggende visies.

Per indicator worden realisatiewaarden weergegeven. De bron van deze waarden zijn per indicator vermeld.

Communicatie en voorlichting

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

6,66

6,66

6,66

6,50

6,70

6,58

6,21

Bron:

Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

Omschrijving:

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoner geven voor de communicatie en voorlichting van de gemeente.

Toelichting:

We zitten dichtbij het landelijke gemiddelde van 6,32. We doen steeds meer digitaal, in 2020 en 2021 ook vanwege Covid-19. Ons beeld is dat dit niet ten koste gaat van onze communicatie en digitale dienstverlening.

Tevredenheid algehele dienstverlening

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

6,72

6,72

6,72

6,50

6,80

6,69

6,65

Bron:

Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

Omschrijving:

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente.

Toelichting:

Deze indicator uit de burgerpeiling "waar staat je gemeente' meet meer het imago van de gemeente dan de kwaliteit van onze dienstverlening. Na een dip in 2019 zijn we nu weer terug op het oude niveau en zitten we rond het landelijke niveau. Omdat de meeste inwoners en ondernemers weinig frequent contact met de gemeente hebben, is de verwachting dat rapportcijfer de komende jaren niet veel verandert.

Tevredenheid digitale dienstverlening

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

6,78

6,78

6,78

6,70

6,90

6,70

6,80

Bron:

Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

Omschrijving:

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente.

Toelichting:

Deze indicator uit de burgerpeiling waar staat je gemeente meet meer het imago van de gemeente dan de kwaliteit van onze dienstverlening. Na een dip in 2019 zijn we nu weer terug op het oude niveau en zitten we rond het landelijke niveau. Omdat de meeste inwoners en ondernemers weinig frequent contact met de gemeente hebben, is de verwachting dat rapportcijfer de komende jaren niet veel verandert.

Aantal klachten

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

27

27

26

33

35

44

33

Bron:

Gemeente Noordoostpolder

Omschrijving:

Het totaal aantal ontvangen formele klachten

Toelichting:

Specifieke oorzaken van een daling of stijging van het aantal klachten is echter niet of nauwelijks aan te geven. Elk jaar wordt door het college een klachtenjaarverslag vastgesteld en vervolgens op de gemeentelijke website gezet.

Aantal bezwaarschriften

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

159

157

152

125

132,5

110

131

Bron:

Gemeente Noordoostpolder

Omschrijving:

Het totaal aantal ontvangen bezwaarschriften.

Toelichting:

Het aantal bezwaarschriften schommelt al 10 jaar tussen de 110 en 160. Een toename van 21 op jaarbasis is niet ongebruikelijk. Toen we zijn gestart met de informele afhandeling van bezwaren was de doelstelling dat 25% van alle bezwaren informeel zou moeten worden afgehandeld (is nu 60-70%).

Percentage bezwaarschriften dat geleid heeft tot een gewijzigd besluit

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

39%

15%

21%

31%

45%

32%

30%

Bron:

Gemeente Noordoostpolder

Omschrijving:

Percentage van het totaal aantal bezwaarschriften wat heeft geleid tot een (deels) gegrond verklaring en/of een gewijzigd besluit.

Toelichting:

In 2019 lag dit percentage op het meerjarengemiddelde. In 2020 komt de toename voornamelijk door een tiental bezwaarschriften tegen de plaatsing van openbare laadpalen. In overleg met de buurt is de locatie van de laadpalen aangepast, waardoor er sprake is van een gewijzigd besluit. In 2021 en 2022 is het percentage gestabiliseerd.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03