Dienstverlening en Besturen

Ambitie 2 - In verbinding met de samenleving

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

1 - Een goede samenwerking met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden

Door samen te werken met inwoners, ondernemers, andere overheden of instellingen bereiken we meer. Bijvoorbeeld via IGW en via het strategisch overleg met bestuurders van samenwerkingsorganisatie in het sociale domein. Maar ook in regionale netwerken, zoals Regio Zwolle en SWiF (Samen Werken in Flevoland).

2 - Flexibel inzetbaar gemeentelijk personeel

Goed inzetbare medewerkers kunnen beter inspelen op aanpassingen in hun takenpakket, veranderingen in hun loopbaan en ontwikkelingen in en buiten de organisatie.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

1 - Een goede samenwerking met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden

1.1 Integraal gebiedsgericht werken

We halen samen met de Politie, Carrefour en Mercatus bewonersvragen en bewonersinitiatieven op. Deze worden waar nodig in samenwerking met de netwerkpartners en inwoners opgepakt.

Toelichting status activiteit

De bovenstaande werkwijze is ook in 2022 gehanteerd. Er zijn al veel initiatieven tot stand gekomen. Bewoners voelen zich daardoor verantwoordelijk voor hun eigen leefomgeving. Een aansprekend voorbeeld is de rol van IGW bij het vinden van een ontmoetingsruimte voor centrumbewoners. Na overleg met diverse partijen (IGW, inwoners, de wethouder, ondernemers, woningbouwstichting, etc.) wordt een toekomstbestendige ontmoetingsruimte gecreëerd in de Golfslag. Een plek die bij gaat dragen aan fijn wonen en hiermee de leefbaarheid van de wijk. Ook is samen met dorpsbelang Luttelgeest, verschillende instellingen en verenigingen een mooie voorziening voor sport en spel aan de Sportlaan in Luttelgeest gerealiseerd. Het gaat om een groen speelplein met toestellen en een amfitheater. Tussen de school en de gymzaal komt een multifunctionele sportkooi (pannakooi). Achter de school komt een beweegbos met toestellen.

1.2 Informele afhandeling van bezwaren

We bieden inwoners en ondernemers die niet tevreden zijn met een besluit van de gemeente actief de mogelijkheid om onder leiding van een neutrale gespreksbegeleider daarover in gesprek te gaan met verschillende partijen en belanghebbenden. Dit voorkomt in veel gevallen lange, juridische procedures en zorgt voor meer begrip over en weer.

Toelichting status activiteit

70-75 % van alle bezwaarschriften wordt op dit moment informeel afgehandeld, hetgeen zorgt voor snellere doorlooptijden en meer tevreden inwoners.

1.3 Inzet mediation bij conflicten

We zetten mediation in bij conflicten tussen inwoners onderling, tussen ondernemers en inwoners of tussen inwoners/ondernemers en de gemeente. Waardoor de verschillende partijen weer tot elkaar kunnen komen en escalaties voorkomen worden.

Toelichting status activiteit

In 2022 zijn de mediators ingezet om klachtgesprekken te begeleiden en conflicten tussen inwoners onderling en inwoners/ondernemers en gemeente tot een oplossing te brengen. In 75% van de gevallen met een positief resultaat.
Daarnaast werden zij door het Ministerie van justitie en veiligheid gevraagd om presentaties te geven aan diverse gemeenten in het land met betrekking tot de inzet van mediation en de informele afhandeling van bezwaren.

1.4 Samen optrekken met Urk en Dronten

We geven de samenwerking met de gemeenten Urk en Dronten een concreet vervolg. Bijvoorbeeld door samen op te trekken richting de provincie en binnen Regio Zwolle. Maar ook door te onderzoeken er ambtelijk meer samengewerkt kan worden, zoals de personeels- en salarisadministratie

Toelichting status activiteit

Onze medewerkers leren steeds beter om verbinding te zoeken. Dit geldt ook voor de samenwerking met omliggende gemeenten zoals Urk en Dronten. Concreet voorbeeld hiervan is de samenvoeging van de HR-administratie van de gemeente Noordoostpolder met de gemeente Dronten en Urk met ingang van 1 januari 2022. Daar waar mogelijk proberen we de samenwerking te zoeken.

1.5 We stellen een (geactualiseerde) visie op over (overheids)participatie

Op steeds meer vlakken is participatie met inwoners, ondernemers en instellingen gewenst. Hoe we daar inhoud en vorm aan geven wordt onder andere aan de hand van de ontwikkelingen van de Omgevingswet opgepakt. Zo zal naast een participatievisie een (digitaal) handboek samenspel ontwikkeld worden als leidraad om bij iedere situatie een passend participatieproces op te kunnen zetten.

Toelichting status activiteit

In december 2022 stelde het college twee handboeken vast. Een intern handboek voor participatie en een extern handboek voor participatie.  Intern zijn inmiddels ongeveer 50 medewerkers getraind in deze werkwijze.

Speerpunt

2 - Flexibel inzetbaar gemeentelijk personeel

2.1 Strategisch personeelsmanagement

Door middel van het in 2020 geïntroduceerde strategisch personeelsmanagement beoordelen we via een jaarcyclus op welke gebieden opleiding en training nodig is om slagvaardig te blijven. En zorgen we voor duurzaam inzetbare medewerkers. Ieder jaar is 2,5% van de loonsom beschikbaar voor de ontwikkeling van onze medewerkers. Naast gerichte opleiding en training organiseren we interne bijeenkomsten om kennis te delen en vaardigheden te trainen.

Toelichting status activiteit

SPP (Strategische Personeels Planning) is in 2020 ingevoerd en deze wordt nu ieder jaar conform de cyclus doorlopen.

2.2 Arbeidsmarktcommunicatie

De arbeidsmarkt blijft krap en het aantal vacatures blijft hoog. We zetten in op arbeidsmarktcommunicatie en het bundelen van krachten met onze Flevolandse samenwerkingspartners om vacatures snel en goed in te vullen.

Toelichting status activiteit

De huidige krapte op de arbeidsmarkt betekent dat andere strategieën en acties ingezet moeten worden om de juiste kandidaten te zoeken, werven en selecteren. In september 2022 is een recruitmentteam gevormd dat inzet op het verleiden van latent werkzoekenden of zelfs kandidaten die niet op zoek zijn naar een andere baan om bij onze gemeente te komen werken. Hierdoor zijn inmiddels meerdere vacatures succesvol ingevuld. Daarnaast is een werkgroep "Kwetsbaarheid bemensing" gevormd. Zij zijn aan de slag met de thema's arbeidsmarktcommunicatie, arbeidsvoorwaarden en loopbaanontwikkeling. Dit alles om vacatures zo snel en goed mogelijk in te vullen.

2.3 Veilig en gezond werken

Veilig en gezond werken is van belang, ook wanneer medewerkers (deels) thuis werken. We besteden op verschillende manieren en op verschillende momenten aandacht aan arbo-proof werken en ook is er periodiek aandacht voor vitaliteit.

Toelichting status activiteit

Hier is continu aandacht voor. In 2022 zijn er bijvoorbeeld trainingen agressie & geweld georganiseerd voor medewerkers. Ook wordt in het MedewerkersTevredenheidOnderzoek (MTO) dat in het najaar van 2022 is gehouden aandacht besteed aan veilig en gezond werken.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03