Dienstverlening en Besturen

Ambitie 1 - Goede dienstverlening voor inwoners en ondernemers

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

1 - Een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn

Inwoners en ondernemers willen een snelle en betrouwbare dienstverlening. Daarom blijven wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

1 - Een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn

1.1 We versterken onze digitale dienstverlening

Inwoners en ondernemers verwachten dat zij digitaal zaken met ons kunnen doen. We breiden onze digitale dienstverlening steeds verder uit volgens het principe ‘online waar het kan en persoonlijk wanneer het moet’. Dit doen we altijd vanuit een gastvrije benadering. We maken stapsgewijs relevante overheidsgegevens actief openbaar en toegankelijk. Verder sluiten we aan bij nieuwe mogelijkheden voor het veilig en betrouwbaar inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven. Bij dit alles houden we de informatieveiligheid en privacy in acht.

Toelichting status activiteit

In 2022 hebben we de nieuwe website in gebruik genomen. Dit is een moderne open source oplossing ontwikkeld samen met andere gemeenten. De principes van Common Ground zijn hierbij meegenomen. Met Common Ground zijn gemeenten collectief bezig de informatievoorziening eenvoudiger, flexibeler en slimmer in te richten. Daar kunnen we dus van profiteren.

Verder is het aantal formulieren op de website uitgebreid. De formulieren maken het makkelijker om aanvragen en meldingen te doen waarmee we inwoners en ondernemers nog beter van dienst zijn. De aanvraag energietoeslag, interesseformulieren bouwkavels, aanvraag studietoeslag, melding onveilige verkeerssituaties, aankondigingsborden en melding fraude bijstandsuitkering zijn in 2022 toegevoegd. Verder hebben inmiddels alle E-herkenning formulieren een betrouwbaarheidsniveau EH2+.

1.2 We houden onze informatiehuishouding op orde

We willen een toegankelijke en begrijpelijke overheid voor iedereen zijn. Dat is een basisvoorwaarde en onze digitale dienstverlening verder verbeteren is een ambitie van de gehele gemeentelijke organisatie. We richten onze dienstverleningsprocessen in vanuit het perspectief van inwoners en ondernemers en passen informatiesystemen hier voortdurend op aan.

Toelichting status activiteit

Met de nieuwe website die we in 2022 in gebruik hebben genomen kunnen we de teksten op onze website makkelijker toegankelijk maken en houden. Daarnaast hebben we iedereen in de organisatie bewust gemaakt van het belang van toegankelijkheid en dit bekend gemaakt.

Naast de website hebben we ook diverse standaardbrieven en mailberichten vereenvoudigd en begrijpelijker gemaakt. Bijvoorbeeld bij een aangifte voor een verhuizing of een huwelijk. We maken daarbij gebruik van de input van inwoners en ondernemers door hen telefonisch of direct aan de balie feedback te vragen op berichten die zij hebben ontvangen.

1.3 - Wij maken meer en slim gebruik van beschikbare data om onze dienstverlening te verbeteren

Meten is weten. Om proactief op te treden en goede dienstverlening te leveren is kennis nodig. We vergroten onze kennis over de leefwereld van inwoners en ondernemers door data te verzamelen, te analyseren en te gebruiken. De resultaten van deze metingen en andere beschikbare data zoals die van klanttevredenheid gebruiken wij om onze dienstverlening te verbeteren.

Toelichting status activiteit

We maken gebruik van diverse gegevens om onze dienstverlening continu te verbeteren. We monitoren doorlopend de bezoekersstatistieken van de website en meten bezoekersaantallen en tevredenheid. Op basis daarvan worden informatie op de website, toptaken en zoekingangen aangepast.

Voor het telefonisch contact hebben we in 2022 een dashboard in gebruik genomen. Hiermee monitoren we of inwoners en ondernemers binnen de norm van twee dagen worden teruggebeld en verbeteren we waar nodig.

Via het burgerpanel hebben we in 2022 geïnventariseerd hoe inwoners aankijken tegen de openingstijden van het gemeentehuis. Samen met feedback die we ophalen aan de balie gebruiken we de resultaten om te onderzoeken of we de openingstijden kunnen aanpassen.

Naast data gebruiken we procesgericht werken en klantreizen om onze dienstverlening te verbeteren. Sinds 2022 zijn we als gemeente verplicht arbeidsmigranten die hier langer dan 4 maanden verblijven in te schrijven in de BRP. Dat vraagt een specifieke aanpak. De ervaring die we in 2022 hebben opgedaan met het in- en uitschrijven van arbeidsmigranten gebruiken we om de dienstverlening definitief goed in te richten.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03