Vlottende activa
Voorraden
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:
Boekwaarde | Boekwaarde | |
31-12-2022 | 31-12-2021 | |
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | ||
- bouwgronden in exploitatie | 18.754.745,20 | 19.732.731 |
Voorziening GREX verlieslatende complexen | -2.158.871 | -3.934.536 |
Totaal voorraden | 16.595.875 | 15.798.195 |
De verliesvoorziening van de grexen (grondexploitaties) wordt in 2022 deels gepresenteerd onder de voorraden en deels onder de voorzieningen aan de passiva zijde van de balans. Dit is conform de voorschriften van het BBV.
In 2021 is de verliesvoorziening van de grexen volledig gepresenteerd onder de voorraden. Daarom lijkt het dat de verliesvoorziening is afgenomen, terwijl dat niet het geval is. De totale verliesvoorziening van de grexen is in 2022 € 4.696.012.
Hieronder wordt het verloop van de bouwgronden in exploitatie gespecificeerd:
Boekwaarde | Investering | Opbrengsten | Winstname | Boekwaarde | Vz verlies- | Balanswaarde | |
1-1-2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | |||||
Cpl 11A Emmelhage fase 1 | -176.913 | 53.408 | 7.216 | -45.855 | -176.576 | - | -176.576 |
Cpl 11B Emmelhage fase 2A | -945.148 | 706.633 | 290.245 | -200.505 | -729.265 | - | -729.265 |
Cpl 11C Emmelhage fase 2B | 1.449.730 | 484.341 | 3.538.106 | 464.744 | -1.139.291 | - | -1.139.291 |
Cpl 11D Emmelhage fase 3B | - | 2.972.770 | 22.689 | - | 2.950.081 | 436.844 | 2.513.237 |
Cpl 32 De Munt B | 10.043.578 | 212.416 | 94.405 | 26.153 | 10.187.742 | - | 10.187.742 |
Cpl 34 De Munt II fase 2 | 1.438.093 | 72.980 | 1.551.677 | 254.046 | 213.443 | - | 213.443 |
Cpl 38 De Munt II fase 1 | 2.538.462 | 495.423 | 383.350 | 191.847 | 2.842.382 | - | 2.842.382 |
Cpl 40 BT Ens | -838.993 | 333.968 | 466.310 | 565.547 | -405.788 | - | -405.788 |
Cpl 41 BT Dorpen | 37.602 | 21.862 | 452.052 | 374.732 | -17.855 | - | -17.855 |
Cpl 42 BT uitbreiding Ens | 13.973 | 12.436 | 58.352 | -49.136 | -81.079 | - | -81.079 |
Cpl 43 BT Creilerpad | 182.232 | 1.893 | 270.396 | 32.409 | -53.862 | - | -53.862 |
Cpl 46 Bedrijventerrein Marknesse | 876.572 | 560.538 | 1.189.583 | 203.080 | 450.608 | - | 450.608 |
Cpl 50 Hart van Emmeloord | 465.898 | 1.385.929 | 763.380 | - | 1.088.447 | 1.088.447 | - |
Cpl 51 Meldestraat Emmeloord | -201.801 | 10.147 | 1.957 | 18.032 | -175.580 | - | -175.580 |
Cpl 56 Luttelgeest fase 4 | 897.994 | 95.487 | 4.545 | - | 988.935 | - | 988.935 |
Cpl 63 Kaghe Espel | 126.120 | 17.587 | - | - | 143.707 | - | 143.707 |
Cpl 65 Ens Zuid-Oost | -566.004 | 344.427 | 5.490 | 10.945 | -216.122 | - | -216.122 |
Cpl 67-1 Uitbr Bant fase 1 | -13.552 | 27.461 | 96.581 | - | -82.672 | - | -82.672 |
Cpl 67-2 Uitbr Bant fase 2 | 286.734 | 383.175 | 1.255.174 | 361.774 | -223.491 | - | -223.491 |
Cpl 68 Uitbreiding Espel | 79.077 | 486.557 | 361.237 | -198.552 | 5.845 | - | 5.845 |
Cpl 71 Uitbreiding Creil | -359.738 | 28.420 | 457.285 | 121.616 | -666.987 | - | -666.987 |
Cpl 72 Uitbreiding Luttelgeest | -259.290 | 9.858 | 2.515 | 726 | -251.221 | - | -251.221 |
Cpl 75 Marknesse fase 3 | 1.509.505 | 97.998 | - | - | 1.607.504 | - | 1.607.504 |
Cpl 76 Inbreidingslocaties Nagele | 630.893 | 41.915 | - | - | 672.808 | 479.722 | 193.087 |
Cpl 81 Mariaschool Tollebeek | -66.205 | -5.979 | 642 | 72.826 | - | - | - |
Cpl 82 Wellerwaard | 1.682.813 | 210.937 | 2.495.197 | - | -601.448 | - | -601.448 |
Cpl 84 Kerkstraat Luttelgeest | 55.114 | 29.986 | - | - | 85.099 | 36.681 | 48.419 |
Cpl 85-1 De Stiepe Rutten | 307.791 | 59.386 | 250.000 | - | 117.177 | 117.177 | - |
Cpl 85-2 Buitenom 1 Rutten | 70.788 | 53.179 | 413 | - | 123.554 | - | 123.554 |
Cpl 85-3 Buitenom 87 Rutten | 256.066 | 200.762 | - | - | 456.828 | - | 456.828 |
Cpl 87 Marknesse Zuid fase 4 | - | 1.671.213 | 15.831 | - | 1.655.383 | - | 1.655.383 |
Cpl 89 vml Korfbalveld Banterweg | - | 19.502 | 50.000 | - | -30.498 | - | -30.498 |
Cpl 155 Jacob Bruintjesstraat Kraggenburg | 211.338 | 326.473 | 603.988 | 83.115 | 16.939 | - | 16.939 |
Totaal onderhanden werk, bouwgronden in exploitatie | 19.732.730 | 11.423.088 | 14.688.618 | 2.287.545 | 18.754.745 | 2.158.871 | 16.595.874 |
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van maart 2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.
Het college hanteert de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van haar schattingen:
- Rentepercentage bedraagt 0,97%
- Kostenindexatie bedraagt 6,0% tenzij de specifieke grex een aangepaste indexatie vraagt.
- Opbrengstenindexatie bedraagt 0,0% tenzij de specifieke grex een aangepaste indexatie vraagt.
- De geplande afzet is per individueel complex beoordeeld op basis van historie en vraag en aanbod.
Deze kosten- en opbrengstenstijging liggen in lijn met de Outlook Grondexploitaties 2023 van Metafoor RO. In de schattingen is zo goed mogelijk rekening gehouden met de onzekerheden als gevolg van de energiecrisis en de hoge inflatie.
In 2022 is tussentijdse winstneming op basis van de ‘percentage of completion’ (POC) methode toegepast. Hiermee worden resultaten gelijkmatiger over de looptijd van een complex verdeeld en wordt voorkomen dat het resultaat pas bij afsluiting van een complex tot uiting komt.
Bij complex Emmelhage fase 1 en 2A, bedrijventerrein Ens en uitbreiding Espel is een negatieve winstname gepresenteerd. Dit betreft een correctie op eerder genomen tussentijdse winst. Met de huidige inzichten is de genomen tussentijdse winst te hoog geweest. Dat komt doordat de 'percentage of completion' naar beneden is bijgesteld.
Daarnaast wordt overhead, zoals gesteld in de financiële verordening, doorbelast op basis van directe kosten. Het doorberekende overheadpercentage is 10,0%.
Indien het complex een positieve eindwaarde heeft is in beginsel geen voorziening nodig, er is immers geen verlies op het complex te voorzien. Indien de eindwaarde van het complex negatief is, kan in beginsel een verliesvoorziening worden gevormd ter grootte van deze negatieve eindwaarde of met deze negatieve eindwaarde in overeenstemming worden gebracht.
Marknesse-Zuid fase 3
Gezien de onzekerheid omtrent de eigendomssituatie van de gronden in Marknesse-Zuid fase 3 kiest de gemeente Noordoostpolder er voor om in dit specifieke geval geen tussentijdse winst te nemen. Inmiddels is het dossier in behandeling, echter zal er voorlopig nog geen levering plaatsvinden. Het risicoprofiel is onzeker en niet in te schatten (juridisch-financieel). Om deze reden zijn er in 2022 geen grondverkopen gerealiseerd.
Voor een nadere toelichting op de ontwikkelingen van de grondexploitaties, wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Stand | Voorziening | Boekwaarde | Boekwaarde | |
31-12-2022 | oninbaarheid | 31-12-2022 | 31-12-2021 | |
Vorderingen op openbare lichamen | 147.307 | - | 147.307 | 121.939 |
Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen | 50.000.000 | - | 50.000.000 | - |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 18.794.988 | - | 18.794.988 | 54.700.889 |
Rekening-courantverhoudingen met niet -financiële instellingen | 288.559 | - | 288.559 | 193.631 |
Overige vorderingen | 5.108.603 | 2.642.974 | 2.465.629 | 1.653.814 |
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 74.339.457 | 2.642.974 | 71.696.483 | 56.670.272 |
Om een hogere renteopbrengst te verkrijgen is er ultimo 2022 voor korte termijn een kasgeldlening verstrekt aan de gemeente Utrecht, conform de geldende wet- en regelgeving. Per 1 februari 2023 zijn deze gelden weer retour ontvangen.
Ten aanzien van de debiteuren is een voorziening opgenomen van € 2.642.971 als schatting van het bedrag dat vermoedelijk niet invorderbaar zal zijn. Hierin zit € 2.400.000 voor de lening van het IJsselmeerziekenhuis die als oninbaar is meegenomen.
Op het moment van de start van de controle van de jaarrekening door de accountant (begin maart 2023) stond van de totale debiteuren vordering nog een bedrag open van € 3.804.457.
Schatkistbankieren
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dit is een minimumbedrag dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor 2022 is het drempelbedrag voor schatkistbankieren gesteld op € 1.000.000 voor het gehele jaar.
Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijks kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden. In 2022 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen in 2022 is geweest:
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1.000) | |||||
Verslagjaar | |||||
(1) | Drempelbedrag | 1.000 | |||
---|---|---|---|---|---|
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 438 | 470 | 445 | 433 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 562 | 530 | 555 | 567 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | 0 | 0 | 0 | 0 |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | ||||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | ||||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | ||||
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als het begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is, is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. | Drempelbedrag | 1000 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfers op de dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 'Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 39.391 | 42.808 | 40.912 | 39.800 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 438 | 470 | 445 | 433 |
Liquide middelen
De liquide middelen bestaan uit:
Boekwaarde | Boekwaarde | |
31-12-2022 | 31-12-2021 | |
Kassaldi | - | - |
Banksaldi | 436.531 | 437.014 |
Totaal liquide middelen | 436.531 | 437.014 |
Overlopende activa
De overlopende activa bestaan uit:
Boekwaarde | Boekwaarde | |
31-12-2022 | 31-12-2021 | |
De voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, nog te ontvangen van: | ||
- het Rijk | 4.182.531 | - |
- overige Nederlandse overheidslichamen | 134.443 | - |
Overige nog te ontvangen bedragen | 15.781.848 | 12.738.956 |
Vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | 899.621 | 1.132.995 |
Totaal overlopende activa | 20.998.443 | 13.871.951 |
Presentatie
Ten opzichte van de jaarrekening 2021 zijn de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen separaat gepresenteerd.
De terug te vorderen omzetbelasting betreft vooral een vordering betreffende het btw compensatiefonds van € 9.015.541. Van dit bedrag is € 8.958.475 meegenomen in de aangifte van januari 2023. Een bedrag van € 57.066 moet nog worden ingediend bij de belastingdienst middels een suppletieaangifte. De compensabele btw zal medio 2023 met de belastingdienst worden verrekend.
Facturen inzake verzekeringspremies, Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek, Flevoland, VNG en andere diensten die in 2022 door de gemeente Noordoostpolder zijn ontvangen en betaald en die betrekking hebben op 2023 of daarna, zijn als overlopende activa op de balans verantwoord zodat de kosten in juiste boekjaar kunnen worden opgenomen. In 2022 gaat het om een bedrag van € 899.621.
De nog te ontvangen prestaties over het jaar 2022 (nog te ontvangen bedragen) bedragen in totaal € 5.739.481. Het betreft voornamelijk leges bouwvergunning, opbrengsten afvalinzameling (recycletarief), te ontvangen gelden van Nedvang, resultaat beschermd wonen 2022, afrekening HVC, toeristenbelasting en Algemene uitkering.
Het verloopoverzicht van de Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel is als volgt:
Boekwaarde | Toevoegingen | Ontvangen | Boekwaarde | |
31-12-2021 | bedragen | 31-12-2022 | ||
Het Rijk | ||||
G12 Kwijtschelding SZW-deel KOT | - | 13.475 | - | 13.475 |
C62 Kwijtschelding gem. heffingen KOT | - | 10.677 | - | 10.677 |
B2 SPUK gem. hulp gedup. toeslagenaffaire | - | 6.987 | - | 6.987 |
A16 Ontheemden Oekraïne (opvang) | - | 3.981.955 | - | 3.981.955 |
Subsidie leader Leemkade Kraggenburg | 60.280 | - | 60.280 | |
ESF subsidie REACT | - | 109.156 | - | 109.156 |
Overig | ||||
Recreatieve routeontwikkeling | - | 134.443 | - | 134.443 |
Totaal van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel | - | 4.316.974 | - | 4.316.974 |
G12 Kwijtschelding SZW-deel KOT
Voor de inwoners van de gemeente die getroffen zijn door de kinderopvangtoeslagaffaire kunnen onder bepaalde voorwaarden kwijtschelding van lasten die vallen onder de noemer sociale zaken. Deze eventuele kwijtscheldingen en de bijbehorende uitvoeringskosten worden terug ontvangen van het Rijk. Verantwoording vindt plaats via de SiSa-bijlage.
C62 Kwijtschelding gemeentelijke heffingen KOT
Voor de inwoners van de gemeente die getroffen zijn door de kinderopvangtoeslagaffaire kunnen onder bepaalde voorwaarden kwijtschelding van gemeentelijke heffingen ontvangen. Deze kwijtscheldingen en de bijbehorende uitvoeringskosten worden terug ontvangen van het Rijk. Verantwoording vindt plaats via de SiSa-bijlage.
B2 SPUK gemeentelijke hulp gedupeerde toeslagenaffaire
In het kader van deze SiSa-regeling verleent de gemeente hulp aan gedupeerden van de toeslagenaffaire. Dit kan door middel van hulp via een traject of bijvoorbeeld door vergoeding van de geneeskundige kosten van gedupeerden. De gemeente ontvangt deze gemaakte lasten terug van het Rijk.
A16 Ontheemden Oekraïne (opvang)
Voor de opvang van ontheemde Oekraïners naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne zijn door de gemeente diverse kosten gemaakt. De gemeente heeft deze kosten voorgefinancierd en deze zijn verrekend door het Rijk in januari 2023. Verantwoording vindt plaats via de SiSa-bijlage.
Subsidie leader Leemkade Kraggenburg
Voor het project Boulevard Leemkade Kraggenburg is subsidie toegekend vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Voor dit project heeft de gemeente de bestedingen voorgefinancierd. De afrekening van de subsidie vindt achteraf plaats.
ESF Subsidie REACT
Dit betreft de ESF-REACT-EU subsidie die beschikbaar is gesteld aan de WerkCorporatie. In 2022 heeft de WerkCorporatie al diverse kosten gemaakt, die de gemeente voorgefinancierd heeft. De verwachting is dat deze ESF subsidie in het tweede halfjaar van 2023 ontvangen wordt.
Recreatieve routeontwikkeling
Betreft een subsidieproject waarvoor subsidie is toegekend door de provincie Flevoland, uit de zogenaamde Zuiderzeelijngelden. Het project recreatieve routeontwikkeling wordt afgerond in 2023. Voor dit project heeft de gemeente de bestedingen deels voorgefinancierd.