Jaarrekening

Overige jaarrekeninggegevens

Raming begrotingsjaar na wijziging

Realisatie begrotingsjaar

Begrotingsafwijking

Omschrijving programma

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Bestuur en ondersteuning

51.690

18.328.914

-18.277.224

52.102

16.191.798

-16.139.695

412

2.137.116

2.137.529

Fysieke leefomgeving

26.575.772

50.189.466

-23.613.694

39.176.759

57.167.394

-17.990.635

12.600.987

-6.977.928

5.623.059

Sociale leefbaarheid

3.607.907

16.209.298

-12.601.391

3.701.743

15.324.503

-11.622.759

93.836

884.795

978.632

Economische ontwikkeling

2.389.151

4.314.978

-1.925.827

2.600.142

3.619.915

-1.019.773

210.991

695.063

906.054

Dienstverlening en besturen

473.155

4.034.481

-3.561.326

664.827

3.896.049

-3.231.222

191.672

138.432

330.104

Financiën

112.893.306

1.135.375

111.757.931

114.492.824

1.442.368

113.050.456

1.599.518

-306.993

1.292.525

Krachtig Noordoostpolder

19.921.039

67.591.419

-47.670.380

20.555.566

63.837.332

-43.281.766

634.527

3.754.087

4.388.614

Resultaat vóór bestemming

165.912.020

161.803.931

4.108.089

181.243.964

161.479.358

19.764.606

15.331.944

324.573

15.656.517

Bestuur en ondersteuning

22.290.485

26.952.581

-4.662.096

16.503.962

21.139.157

-4.635.195

-5.786.523

5.813.424

26.901

Fysieke leefomgeving

3.341.553

1.096.999

2.244.554

2.897.145

4.036.069

-1.138.924

-444.408

-2.939.070

-3.383.478

Sociale leefbaarheid

7.345.428

6.951.410

394.018

12.745.542

12.651.410

94.132

5.400.114

-5.700.000

-299.886

Economische ontwikkeling

1.049.443

1.372.675

-323.232

386.760

1.218.985

-832.225

-662.683

153.690

-508.993

Dienstverlening en besturen

280.545

0

280.545

279.846

0

279.846

-699

-

-699

Financiën

0

2.420.793

-2.420.793

0

2.420.793

-2.420.793

-

-

-

Krachtig Noordoostpolder

1.837.498

1.352.912

484.586

636.716

1.352.912

-716.196

-1.200.782

-

-1.200.782

Subtotaal mutaties reserves

36.144.952

40.147.370

-4.002.418

33.449.973

42.819.326

-9.369.353

-2.694.979

-2.671.956

-5.366.935

Resultaat ná bestemming

105.671

10.395.252

10.289.581

Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

X

Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen

X

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belasting na heffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
- geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar
- geconstateerd na verantwoordingsjaar














X














X

Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.
- jaar van investeren
- afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren





X






X

Toelichting begrotingsrechtmatigheid:

Programma's
In de programma’s 1 en 5 zijn aan de lastenzijde kostenoverschrijdingen ten opzichte van de gewijzigde begroting. Deze kostenoverschrijdingen zijn onrechtmatig, maar tellen niet mee voor het oordeel. Omdat het kostenoverschrijdingen betreft die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. Of omdat er sprake is van gegevens welke pas bekend zijn, na het boekjaar en daarom niet meer tijdig aan de raad kunnen worden voorgelegd.

Investeringskredieten
Onder de bijlagen is een overzicht met investeringen opgenomen. Uit dit overzicht blijkt dat er geen noemenswaardige overschrijdingen zijn van de investeringskredieten ultimo 2022.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03