Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Begrotingsafwijking | |||||||
Omschrijving programma | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Bestuur en ondersteuning | 51.690 | 18.328.914 | -18.277.224 | 52.102 | 16.191.798 | -16.139.695 | 412 | 2.137.116 | 2.137.529 |
Fysieke leefomgeving | 26.575.772 | 50.189.466 | -23.613.694 | 39.176.759 | 57.167.394 | -17.990.635 | 12.600.987 | -6.977.928 | 5.623.059 |
Sociale leefbaarheid | 3.607.907 | 16.209.298 | -12.601.391 | 3.701.743 | 15.324.503 | -11.622.759 | 93.836 | 884.795 | 978.632 |
Economische ontwikkeling | 2.389.151 | 4.314.978 | -1.925.827 | 2.600.142 | 3.619.915 | -1.019.773 | 210.991 | 695.063 | 906.054 |
Dienstverlening en besturen | 473.155 | 4.034.481 | -3.561.326 | 664.827 | 3.896.049 | -3.231.222 | 191.672 | 138.432 | 330.104 |
Financiën | 112.893.306 | 1.135.375 | 111.757.931 | 114.492.824 | 1.442.368 | 113.050.456 | 1.599.518 | -306.993 | 1.292.525 |
Krachtig Noordoostpolder | 19.921.039 | 67.591.419 | -47.670.380 | 20.555.566 | 63.837.332 | -43.281.766 | 634.527 | 3.754.087 | 4.388.614 |
Resultaat vóór bestemming | 165.912.020 | 161.803.931 | 4.108.089 | 181.243.964 | 161.479.358 | 19.764.606 | 15.331.944 | 324.573 | 15.656.517 |
Bestuur en ondersteuning | 22.290.485 | 26.952.581 | -4.662.096 | 16.503.962 | 21.139.157 | -4.635.195 | -5.786.523 | 5.813.424 | 26.901 |
Fysieke leefomgeving | 3.341.553 | 1.096.999 | 2.244.554 | 2.897.145 | 4.036.069 | -1.138.924 | -444.408 | -2.939.070 | -3.383.478 |
Sociale leefbaarheid | 7.345.428 | 6.951.410 | 394.018 | 12.745.542 | 12.651.410 | 94.132 | 5.400.114 | -5.700.000 | -299.886 |
Economische ontwikkeling | 1.049.443 | 1.372.675 | -323.232 | 386.760 | 1.218.985 | -832.225 | -662.683 | 153.690 | -508.993 |
Dienstverlening en besturen | 280.545 | 0 | 280.545 | 279.846 | 0 | 279.846 | -699 | - | -699 |
Financiën | 0 | 2.420.793 | -2.420.793 | 0 | 2.420.793 | -2.420.793 | - | - | - |
Krachtig Noordoostpolder | 1.837.498 | 1.352.912 | 484.586 | 636.716 | 1.352.912 | -716.196 | -1.200.782 | - | -1.200.782 |
Subtotaal mutaties reserves | 36.144.952 | 40.147.370 | -4.002.418 | 33.449.973 | 42.819.326 | -9.369.353 | -2.694.979 | -2.671.956 | -5.366.935 |
Resultaat ná bestemming | 105.671 | 10.395.252 | 10.289.581 |
Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend: | Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel |
---|---|---|
Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. | X | |
Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen | X | |
Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belasting na heffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | X | X |
Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | X |
|
Toelichting begrotingsrechtmatigheid:
Programma's
In de programma’s 1 en 5 zijn aan de lastenzijde kostenoverschrijdingen ten opzichte van de gewijzigde begroting. Deze kostenoverschrijdingen zijn onrechtmatig, maar tellen niet mee voor het oordeel. Omdat het kostenoverschrijdingen betreft die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. Of omdat er sprake is van gegevens welke pas bekend zijn, na het boekjaar en daarom niet meer tijdig aan de raad kunnen worden voorgelegd.
Investeringskredieten
Onder de bijlagen is een overzicht met investeringen opgenomen. Uit dit overzicht blijkt dat er geen noemenswaardige overschrijdingen zijn van de investeringskredieten ultimo 2022.