Dit onderdeel geeft een overzicht van de beoordelingen door de provincie ten aanzien van de gemeentelijke financiën en de uitvoering door de gemeenten van een aantal wetten in medebewind - waarbij de gemeente op grond van een specifieke wet de opdracht heeft om bepaalde taken uit te voeren. In het overzicht is de provinciale beoordeling opgenomen ten aanzien van de gemeentefinanciën, de taakuitvoering rond het omgevingsrecht, RO, de gemeentelijke verplichtingen rond de huisvesting van vergunninghouders en de Archiefwet. De provincie toetst niet alle medebewind taken: de provincie houdt bijvoorbeeld geen toezicht op het sociale domein en de Wet veiligheidsregio’s.
De kleuren per jaar en toezichtonderdeel zijn gekleurd op basis van beoordelingen, verwachtingen voor beoordelingen en streefdoelen.
Archief
Een goed (digitaal) archief is cruciaal voor het functioneren en de transparantie van de overheid. Wanneer het archief niet op orde en niet goed toegankelijk is, heeft een overheid geen betrouwbaar geheugen en kan zij zich niet verantwoorden voor haar handelen. Ook ontbreken dan op langere termijn de authentieke bronnen voor kennis van de eigen geschiedenis. Het informatie- en archiefbeheer van gemeente Noordoostpolder is als redelijk adequaat (oranje beoordeling). In de beoordeling van de provincie heeft zij voor de komende jaren meegegeven aandacht te hebben voor de ruimten in het gemeentehuis, waar archief berust en om blijvend aan alle wettelijke eisen te voldoen. Verder zal aandacht worden gegeven aan het afronden van een inhaalslag voor de bewerking en overbrenging van oude archieven.
De aanbevelingen van de provincie uit de beoordelingen komen onvoldoende tot uitvoering.
Aandachtspunten zijn:
- Het implementeren van de reeds vastgestelde digitale bewaarstrategie in de organisatie;
- Realiseer een actueel overzicht van de archiefbescheiden in de centrale en decentrale archiefsystemen;
- Stel een plan van aanpak op voor de achterstanden in de archivering van het dynamisch en semi-statisch archief;
Inventariseer welke afspraken er al zijn ten behoeve van het informatie- en archiefbeheer bij samenwerkingsverbanden en Wgr-regelingen. Maak daar waar nog geen of onvoldoende afspraken zijn gemaakt, nadere afspraken over het informatie- en archiefbeheer.
Financiën
De beoordelingen volgen vanuit de begroting- en rekeningcycli en zijn gebaseerd op drie pijlers. Het structureel financieel evenwicht, het weerstandsvermogen en de schuldpositie van de gemeente. De ‘financiële gezondheid’ van deze pijlers is afhankelijk van de huidige financiële positie, de (toekomstige) beleidskeuzes, uitvoering van het beleid en de hiermee gemoeide lasten, baten en investeringen. Gemeente Noordoostpolder volgt de lijn van het vaststellen van structureel reëel sluitende meerjarenbegrotingen, in aansluiting op het BBV en de provinciale kaders van toezicht. De meerjarenbegroting 2023 – 2026 is structureel en reëel in evenwicht, na verwerking van de september circulaire.
Gemeente Noordoostpolder valt onder repressief financieel toezicht en naar verwachting zal dat ook het oordeel van de provincie zijn voor het type toezicht voor het begrotingsjaar 2024.
Huisvesting vergunninghouders
Gemeenten zijn wettelijk verplicht elk half jaar (peildata 1 januari en 1 juli) een bepaald aantal verblijfsgerechtigden te huisvesten, de zogenaamde taakstelling. De minister van Binnenlandse Zaken (BZK) bepaalt per gemeente de omvang van de taakstelling. Deze hangt af van het aantal inwoners van een gemeente en het verwachte aantal verblijfsgerechtigden. Gemeente Noordoostpolder heeft de taakstelling over de eerste helft van 2022 gerealiseerd. Ook de doelstelling over de 2e helft van 2022 is gerealiseerd.
Omgevingsrecht
In het omgevingsrecht worden regels gesteld, waaraan overheden zich moeten houden bij het uitvoeren van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de fysieke leefomgeving. Deze regels zijn opgesteld om de risico’s voor mens en natuur te beperken, zodat veiligheid, gezondheid en natuur niet in het geding komen. Binnen dit toezichtdomein richt de provincie als toezichthouder voornamelijk op het beoordelen of de gemeenten hun processen ten aanzien van de uitvoering van de VTH-taken dusdanig hebben ingericht, dat deze taken goed uitgevoerd kunnen worden. De kwaliteitseisen, ook wel de procescriteria genoemd, aan de inrichting van deze processen zijn wettelijk vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor).
Deze procescriteria beschrijven de eisen die gesteld worden aan de sluitende beleidscyclus: de BIG-8 cyclus. De provincie Flevoland legt bij het toezicht de focus op de vakgebieden Ruimtelijke Ordening (RO), Bouw- en Woningtoezicht (BWT) en Milieu.
Over 2021, evenals de jaren daarvoor, heeft de provincie gemeente Noordoostpolder beoordeeld als adequaat voor haar beleid en uitvoering. Gemeente Noordoostpolder heeft naar de criteria waar de provincie aan toetst het proces van vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht al jaren goed op orde.
Wabo
In 2020 heeft gemeente Noordoostpolder de lijn van de afgelopen jaren kunnen doorzetten bij toezicht en handhaving. De vastgestelde beleidsnota’s zijn actueel en op orde. De prognose is dan ook dat de komende beoordelingen van toezicht en handhaving positief zullen blijven.
Monumenten & Archeologie
Voor monumenten en archeologie wordt één keer in de twee jaar toezicht informatie verzameld (gelijk oplopend met de monitor erfgoedinspectie van het Rijk). De erfgoedinspectie 2017/2018 liet een positieve overall beoordeling zien. De verwachting is dat de beoordelingen adequaat voortgezet worden.