Paragrafen

Bedrijfsvoering

Schaarse vergunningen
Voor schaarse vergunningen stond in 2021 een impactanalyse gepland om vast te stellen of en waar wijzigingsvoorstellen en aanpassingen in het werkproces nodig zijn. Dit is door andere prioriteiten en beperkt ruimte i.v.m. personele wisselingen ook in 2022 nog niet tot uitvoering gekomen. De start wordt nu voorzien in 2023.  

Schaarse subsidies
Het uitvoeren van een impactanalyse dat moet leiden tot het doen van wijzigingsvoorstellen en aanpassingen in werkprocessen rond subsidies is in 2022 niet gestart. Binnen het beleidsveld is prioriteit gegeven geven aan doorlichting en aanpassing van (beleid rondom) de subsidieprocessen in het kader van het LEAN traject.

Schaarse grond
De ontwikkelingen rond schaarse grond zijn door het zogenaamde “Didam”arrest van de Hoge Raad van november 2021 in een stroomversnelling gekomen. Dit had tot gevolg dat de uit 2017 stammende “beleidsregels gronduitgifte” moesten worden herzien. Door dit arrest was het niet langer zonder meer toegestaan om onderhands aan één partij gronden uit te geven zonder gelijke kansen te bieden aan andere (potentiële) gegadigden. De rechter heeft aangegeven dat er bij uitgifte op basis van het gelijkheidsbeginsel gelijke kansen moeten worden geboden aan alle potentiële gegadigden. Hiervoor moet een selectieprocedure worden doorlopen aan de hand van objectieve, toetsbare en redelijke criteria. De noodzaak tot aanpassing van de werkwijze van gronduitgifte bood ook de kans om de geleerde lessen van de afgelopen vijf jaar mee te nemen. Dit resulteerde in de vaststelling van de Beleidsregel gronduitgifte Gemeente Noordoostpolder in december 2022.  

Bezwaar en beroep
Als het gaat over bezwaren bieden we bezwaarmakers altijd de mogelijkheid van een informeel gesprek (mediation) aan. Vaak is deze informele wijze van afhandeling succesvol en is behandeling in een onafhankelijke bezwarencommissie niet meer nodig. In 2022 is 77% van de bezwaren ingetrokken zonder dat de commissie zich over de zaak hoefde te buigen. Deze werkwijze wordt eveneens ingezet bij conflicten tussen inwoners onderling, tussen ondernemers en inwoners en tussen inwoners/ondernemers en gemeente. Er wordt inmiddels geoefend ter voorbereiding op de Omgevingswet, bijvoorbeeld door het invoeren van de intaketafels. Beide mediators zijn hierbij betrokken.

Klachten
Het kan voorkomen dat mensen ontevreden zijn over een besluit of over ons handelen. Zij kunnen dan een klacht of een bezwaar indienen. Klachten gaan over gedragingen, zoals bejegening en het te laat beantwoorden van een vraag. Op verzoek van de klachtencoördinator zoekt de betrokken manager dan altijd persoonlijk contact met de klager. In de afgelopen jaren schommelde het aantal klachten over het algemeen tussen de 25 en 35 klachten. Wat dat betreft was 2022 een gemiddeld jaar met 33 klachten. In het klachtenjaarverslag 2022 wordt hierop nader ingegaan. Specifieke oorzaken van een daling of stijging van het aantal klachten is niet of moeilijk aan te geven.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03