Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risicobeschrijving
In 2021 is het recycle-tarief afval ingevoerd. De komende jaren zijn er meerdere risico's en effecten te verwachten, namelijk:

  1. Prijsontwikkeling grondstoffen (marktrisico). De inzameling van grondstoffen levert de gemeente inkomsten op, die de hoogte van de afvalstoffenheffing dempen. De prijs van ingezamelde grondstoffen is momenteel hoog. Denk aan metaal, papier en plastic. Een risico is dat de marktprijzen van ingezamelde grondstoffen dalen. Dan dalen ook de inkomsten van de gemeente.   
  2. Inwoners scheiden meer dan gedacht en bieden minder (vaak) restafval aan dan begroot (gedragsrisico). De gemeente ontvangt dan minder variabele inkomsten dan begroot. In combinatie met stijgende lasten voor afvalinzameling en -verwerking door inflatie, hogere verbrandingsbelastingen, hogere brandstofprijzen, contractvernieuwingen e.d. kan hierdoor een exploitatietekort ontstaan. De afvalstoffenheffing kan dan verhoogd moeten worden en bewoners kunnen daardoor het gevoel krijgen dat afval scheiden niet loont. Dit wordt ook wel de diftar paradox genoemd.
  3. Inwoners gebruiken grondstofcontainers voor restafval (gedragsrisico). Het risico hierin is dat partijen grondstoffen worden afgekeurd en moeten worden behandeld als restafval en dus geld kost in plaats van oplevert.
  4. De hoeveelheid zwerfafval neemt toe (gedragsrisico). Dit brengt eveneens hogere lasten met zich mee.

Beheersmaatregelen
Het risico ‘recycle-tarief’ wordt op € 400.000 gekwantificeerd met een zeer laag risicoprofiel.
Het risicoprofiel is zeer laag ingeschat omdat het variabele deel in het tarief vrij gering is. Verder is de gemeente vrij behoudend in het begroten van opbrengsten van grondstoffen. Het risico is reeds grotendeels afgedekt door de stijging van de lasten in de begroting 2023 en verdere jaren.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 11:09:30 met de export van 07/12/2023 10:15:03